Visual merchandiser… To niezwykle popularne stanowisko pracy w dzisiejszym świecie mody. Czym w rzeczywistości zajmuje się osoba pełniąca obowiązki VM?
Często używane (i bardzo eleganckie) określenie na visual merchandisera to “konsultanci obrazu/wizerunku dla świata handlu”. Co to oznacza? Inteligentne działanie i wysoka estetyka prezentowania produktów w taki sposób, by produkt sprzedać lub/i zachęcić konsumenta do powrotu do naszego sklepu.
Dziś i duże, i małe marki wykorzystują visual merchandiserów do pomocy w promocji konkretnych produktów czy utworzeniu zachęcającej ekspozycji. To także oni dostarczają materiały edukacyjne do sklepu w celu szkolenia nowych pracowników lub nauczania taktyki sprzedaży aktualnych pracowników.
Zależnie od marki do obowiązków VM należeć może:
- planowanie zakresów produktów oraz przygotowywanie planów sprzedaży;
- ścisła współpraca z pracownikami i menedżerami w kwestii sposobu prezentacji produktu;
- kontrolowanie poziomów zapasów na podstawie prognoz;
- analizowanie cen, sprzedaży oraz bestsellerów – w tym z poprzedniego sezonu;
- prognozowanie zysków i sprzedaży.
Widać, że zawód ten jest niezwykle wymagający z kilku powodów. Przede wszystkim wymaga perfekcyjnej znajomości marki i jej korzeni – tak, by jak najlepiej prezentować, opowiadać i wprowadzać w “klimat” brandu. Oczywistym jest, że inaczej sprzedaje komercyjny TopShop, a inaczej ekskluzywne Burberry – dlatego poznanie core marki jest tak ważne.
Co więcej każdy sklep, każda nowa lokalizacja to także inna przestrzeń do zagospodarowania. Należy jednak pamiętać, że niezależnie od ilości miejsca – estetyka i styl ekspozycji musi być identyczny lub – co najmniej, tożsamy. To wymaga wyobraźni i umiejętności spójnego przełożenia założeń z papieru na realne miejsce.
Visual merchandising to także umiejętności analityczne. Raporty sprzedaży, w tym: sprzedaż bestsellerów, produkty wysoko rotujące i te nisko, kwestia ruchu w sklepie… i wiele, wiele innych. Bez znajomości również podstawowych trendów sprzedaży visual merchandising może nie odnieść sukcesu.
Możliwości pracy jako VM istnieją nie tylko w markach wiązanych z modą, ale niemal… wszędzie! Rozwój oraz wzrost popularności, a także skuteczność, visual merchandisingu sprawia, że coraz więcej podmiotów w branży handlowej korzysta z tego typu usług oraz rozwiązań.
Warto pamiętać, że merchandising to termin ogólny i może być nazywany też w inny sposób – niemniej jednak rola jest taka sama i wymaga takich samych atrybutów oraz umiejętności. Coraz popularniejsze są także kursy lub nawet i studia podyplomowe z kreowania przestrzeni handlowej – nawet w Polsce. Tego typu edukację oferuje m.in. School of Form, SAPU czy Uniwersytet SWPS.
Autor: Kasia Michalak