Ostatni kwartał roku jest niezwykle intensywny, zarówno dla konsumentów, jak i sprzedawców. Klienci szykują się na ważne okazje, takie jak andrzejki czy zbliżające święta Bożego Narodzenia i sylwester, a sprzedawcy starają się dostarczyć jak najlepszy towar. W tym okresie wypada Black Friday, ale oprócz niego można liczyć na jeszcze jeden dzień pełen zniżek i wyprzedaży: Cyber Monday. Co to takiego? Czym różni się od Black Friday i czy warto w ogóle na niego czekać?
Cyber Monday – czym jest?
Dzięki rozwojowi handlu e-commerce w kalendarzu zakupowym pojawiło się kolejne „święto” – Cyber Monday, inaczej: cyfrowy poniedziałek. Jest to dzień, w którym sklepy oferują wyjątkowo atrakcyjne promocje i wyprzedaże, ale nie wszędzie, bo tylko online. Tego dnia obniżki znajdziesz wyłącznie na stronach sklepów internetowych, ale nie stacjonarnie.
Tym właśnie różni się Cyber Monday od Black Friday. Czarny piątek oferuje wyprzedaże stacjonarnie i online, a cyfrowy poniedziałek to dzień wyprzedaży w e-commerce.
Cyber Monday jest w pewnym sensie odpowiedzią na Black Friday, koncentrując się na klientach preferujących zakupy online.
Jak powstał Cyber Monday? Oczywiście, w Stanach Zjednoczonych Ameryki. Pierwszy raz pojawiło się w 2005 roku, kiedy amerykańska organizacja NRF (National Retail Federation) zauważyła, że po weekendzie związanym z Black Friday klienci chętnie dokonują zakupów przez internet. Z czasem cyfrowy poniedziałek rozpowszechnił się w Ameryce Środkowej i Północnej, a później dotarł do Europy.
Ciekawostka: według badań NRF klienci w czarny piątek chętniej kupują urządzenia elektroniczne, natomiast w cyfrowy poniedziałek kupują online odzież i obuwie.
Dowiedz się, jak powstał czarny piątek: Historia Black Friday
Kiedy wypada Cyber Monday?
Cyber Monday wypada zawsze w pierwszy poniedziałek po amerykańskim Święcie Dziękczynienia, czyli po Black Friday. W związku z tym, że data cyfrowego poniedziałku jest ruchoma, co roku ma inną datę. Dla osób śledzących kalendarz promocji, planujących zakupy właśnie na ten dzień to informacja, która pozwoli przygotować się na rozpoczęcie wyprzedaży i zaplanowanie budżetu oraz listy zakupowej.
Czy warto czekać na Cyber Monday po Black Friday?
Jako że Cyber Monday nadchodzi po Black Friday, niektórzy mogą się zastanawiać, czy warto na niego czekać? Odpowiedź brzmi: to zależy.
Cyber Monday oferuje specyficzne promocje, typowe dla zakupów online, np. darmowe dostawy, dodatkowe, zwiększające się rabaty przy dużej liczbie produktów, a także bonusy na dodatkowe zakupy, punkty w programie lojalnościowym marki. Nie zawsze te benefity są dostępne stacjonarnie. Zakupy internetowe oferują też wygodniejszą formę.
W Black Friday sklepy często są przepełnione klientami i rozpoczyna się polowanie na dany model sprzętu elektronicznego bądź rozmiar konkretnego ubrania. Kupując przez stronę internetową, klienci zyskują przejrzystość, łatwiejsze wyszukiwanie i nie trzeba się spieszyć.
Niekiedy poniedziałkowe promocje przewyższają te piątkowe.
Jak więc kupować? Dobrą strategią jest porównanie cen z wcześniejszego roku, ponieważ często marki stosują tę samą strategię promocyjną rok w rok. Można wtedy wywnioskować, kiedy ceny są niższe: w Black Friday, czy w Cyber Monday. Warto też sprawdzić w poniedziałek, czy sprzedawcy objęli rabatem produkty, które nie były wyprzedawane w piątek.
Zaplanuj swój harmonogram zakupów: Black Friday 2024: kiedy wypada w tym roku?
Jakie sklepy mają Cyber Monday?
W wyprzedaży Cyber Monday bierze udział ogromna liczba sklepów internetowych, a z roku na rok lista się wydłuża. W Polsce promocje organizują popularne sieciówki oraz mniejsze sklepy online.
Na przykład w branży modowej na wyjątkowe promocje można liczyć w takich sklepach jak Zalando, Answear, czy eobuwie. Zniżki oferuje również Zara oraz Massimo Dutti. Z kolei sklepy z elektroniką, takie jak Media Expert, RTV Euro AGD czy x-kom, także aktywnie uczestniczą w Cyber Monday, oferując atrakcyjne rabaty na sprzęt elektroniczny, laptopy, telewizory czy smartfony.
Warto również zwrócić uwagę na sklepy międzynarodowe, takie jak Amazon czy eBay, które często oferują znaczne obniżki na popularne produkty, a część z nich jest dostępna z wysyłką do Polski. Popularne stają się także perfumerie i drogerie online. Do akcji dołączają Sephora, Douglas czy Notino, proponując atrakcyjne zniżki na perfumy i kosmetyki.
Cyber Monday 2024 – znamy datę
W 2024 roku Cyber Monday wypada 2 grudnia. Data ta jest szczególnie atrakcyjna dla tych, którzy przygotowują się już do świątecznych zakupów. Jak co roku, na promocje można liczyć w niemal każdej kategorii zakupowej – od mody i elektroniki po kosmetyki i produkty do domu.
Niektóre sklepy online przedłużają swoje oferty promocyjne, tworząc tzw. Cyber Week, czyli cały tydzień rabatów online.
Ceny w Cyfrowy Poniedziałek a Omnibus
W związku z Cyber Monday, ale też i Black Friday, powstaje wiele kontrowersji wokół cen. Klienci zarzucają markom, że tworzą sztuczne wyprzedaże, podnosząc ceny, a następnie obniżając je do ceny wyjściowej. Przykład: torebka w standardowej ofercie kosztuje 249 zł. Nagle jej cena winduje do 289 zł, a w dzień wyprzedaży spada do 249 zł.
Rozwiązaniem tego problemu jest europejska dyrektywa Omnibus, która nakłada na sklepy obowiązek prezentacji ceny w okresach wyprzedaży. Zgodnie z aktualnym prawem, sklepy muszą informować klientów o najniższej cenie, jaka obowiązywała w ciągu 30 dni przed obniżką.
Ma to na celu ochronę konsumentów przed sztucznym podnoszeniem cen tuż przed wyprzedażami, by obniżki wydawały się większe niż w rzeczywistości.
Regulacje te dają klientom przejrzyste informacje i możliwość podjęcia świadomych, przemyślanych zakupów.
Czytaj także: Czy można targować się w sklepie?
Zdjęcie główne: Spotlight/Launchmetrics, street fashion