noSlotData
noSlotData
noSlotData
REKLAMA
noSlotData
Agenci AI i agentic AI - czy zrewolucjonizują modę? Kobieta stoi w ciemnym otoczeniu, na jej twarz i ciało rzutowane są cyfrowe obrazy przedstawiające kod komputerowy, liczby binarne i kolorowe linie symbolizujące dane. Obraz tworzy futurystyczny i technologiczny klimat, sugerując tematykę sztucznej inteligencji, cyberbezpieczeństwa lub przetwarzania danych.

Agenci AI i agentic AI – czy zrewolucjonizują modę?

REKLAMA
noSlotData

Twórcy i entuzjaści nowych technologii od dawna zastanawiają się jaki wpływ ma i będzie ona miała na ludzkie życie. Szczególnie wiele emocji wzbudza sztuczna inteligencja (AI, tudzież SI). Branża modowa jest jedną z wielu, na którą może ona mieć wpływ. Nie jest to zagadnienie nowe, ale w ostatnich latach zyskało na popularności.

Od co najmniej 2022 roku, launchu pierwszej wersji ChataGPT, AI zdominowało branżowe media i biznesową część stratosfery internetu. Do tej pory mówiliśmy głównie o modelach generatywnych: językowych (głównie o LLM – dużych modelach językowych, takich jak ChatGPT, Perplexity, Deepseek, czy Mistral AI) i dyfuzyjnych (jak na przykład Dall-E, Stable Diffusion, Adobe Firefly). Wszyscy zastanawialiśmy się (i nadal się zastanawiamy), w jaki sposób technologie te wpłyną na modę. Czy modele językowe odbiorą pracę copywriterom, pisarzom i dziennikarzom modowym (i nie tylko)? Czy modele dyfuzyjne zastąpią projektantów, grafików, fotografów i modelki? Wszystko to jest kwestią otwartą, i już przyzwyczailiśmy się do tych rozważań, kiedy na poletku technologiczno-biznesowym znalazły się nowe rodzaje sztucznej inteligencji: agenci AI i tak zwane agentic AI.

Czym są agenci AI i czym różnią się od agentic AI?

Można odnieść wrażenie, że agenci AI (ang. AI agents) i agentic AI (w tłumaczeniu polskim “agentyczna sztuczna inteligencja”, ale założę się, że nikt nie będzie używał tej nazwy) są tym samym. Nic bardziej mylnego, te odwrotnie napisane 2 litery już zmieniają znaczenie słowa, choć wydaje się, że z punktu widzenia użytkownika, agentic AI jest bardziej zaawansowaną formą agentów AI, a granica między jedną technologią, a drugą jest płynna. Czym zatem, na dzień dzisiejszy, są agenci AI i jaka jest różnica między nimi, a agentic AI? 

Agenci AI to systemy sztucznej inteligencji ukierunkowane na zadania, które mogą wykonywać w imieniu użytkownika. Przykładowo, agentem AI jest aktualna (luty 2025) wersja Siri, zwłaszcza ta napędzana przez Apple Intelligence (czyli OpenAI; na dzień publikacji artykułu rozwiązanie to nie jest dostępne w Unii Europejskiej). Jest to też Operator (również od OpenAI, również niedostępny w Polsce), który w imieniu użytkownika może wynająć pokój w hotelu, zarezerwować stolik w restauracji, zrobić zakupy, czy też stworzyć memy.

Agentic AI natomiast ma większą (acz nie całkowitą) niezależność niż agenci AI. Zadaniem agentic AI jest osiągnięcie celów określonych przez użytkownika. Jednak w procesie ich osiągania jest bardziej krytyczne i samodzielne od agentów AI. Agentic AI to system, który  analizuje sytuację, rozwiązuje problemy, ma umiejętność dostosowywania się i podejmowania samodzielnych decyzji. Przykładowo, w marketingu agentic AI może samodzielnie stworzyć i rozdystrybuować content (grafiki i tekst), ale w taki sposób aby performował jak najlepiej w internecie. Zrobi to na podstawie aktualnych danych i analizy sytuacji. 

AI agents i agenci AI w branży modowej

Powyższe przykłady brzmią obiecująco, ale czy technologie te przydadzą się w ogóle w branży modowej? I czy trafią pod strzechy przemysłu modowego? Czy zrewolucjonizują modę? Zanim sobie odpowiemy na te pytania, albo raczej spróbujemy sobie odpowiedzieć, bo ciężko ekstrapolować przyszłość AI kilka lat do przodu, zastanówmy się jakie właściwie są przykłady użycia tych technologii.

Customer service w modzie – obsługa zwrotów

Niejednokrotnie proces zwrotów bywa dla klienta skomplikowany, często marki modowe chcą ich do tego zniechęcić (tracą na zwrotach 8% przychodów rocznie). Jednak sprawna obsługa zwrotów lojalizuje klienta, dlatego powinna być prosta i przejrzysta. I tu pomóc mogą agenci AI. Dzięki chatbotowi, który jest jednocześnie agentem AI, klient może przejść przez proces zwrotu bezboleśnie, a na koniec agent AI zrealizuje zwrot pieniędzy. Agentic AI natomiast może przeanalizować sytuację, wejść z klientem w interakcję, sam zaproponować zwrot lub wymianę produktu i również samodzielnie wypłacić klientowi pieniądze za zwrócony towar. Startupem (polskiego pochodzenia) oferującym opartą o agentów AI  technologię do obsługi klienta jest Zowie, z którego korzystają między innymi  Reserved, Modivo, czy inPost.

Agenci AI jako personalni shopperzy – kolejny krok po customer service

Jeśliby połączyć agenta AI z LLM można też otrzymać personal shoppera, który pomoże klientowi wybrać ubranie i kupi je w jego imieniu. To tak, jakby wziąć AI asystenta dostępnego na Zalando, “spromptoiwać” go opisem czego potrzebujemy, otrzymać od niego odpowiednie wyniki wyszukiwania i pozwolić mu zrobić zakup za nas. W świecie agentic AI ów personal shopper byłby proaktywny, dałby klientowi hiper personalne porady dotyczące mody i zarządził by zakupem. Byłby bardziej niezależnym aktorem procesu zakupowego. Być może nawet sam podjąłby decyzję, że klient potrzebuje danego ubrania. Wykorzystanie tej technologii dałoby szansę dużym markom (a także tym mniejszym, które nie mogą pozwolić sobie na pracę ze stylistami) zaoferować personalne doświadczenie zakupowe, a przez to zwiększyć konwersję i zmniejszyć zwroty.

Mailing do klientów marki modowej, lub prospektów startupu modowego

Agent AI może również pisać za marketera w marce modowej maile i wysyłać je o zaplanowanej godzinie. Natomiast, tak jak wspomniałam wcześniej, agentic AI napisze, przeanalizuje i opublikuje content w odpowiednim czasie i w odpowiednim miejscu, a mailing przez niego napisany będzie spersonalizowany na podstawie wcześniejszych zachowań klienta i wysłany o odpowiedniej godzinie, o której klient najpewniej go otworzy i przeczyta.

Przewidywanie trendów, planowanie produkcji i zarządzanie stockiem

Choć Shein trzyma technologie, których używa w tajemnicy, oczywistym jest, że korzysta też z AI, aby być najmniej zrównoważoną marką na świecie (ujmując to dyplomatycznie). Podczas, gdy Zara przedstawia rocznie około 36 tysięcy nowych projektów, Shein produkuje ich około 1,3 miliona. Nie są to jednak ślepe strzały. Zaawansowane AI, najprawdopodobniej agentic AI, scrapuje internet, głównie social media, analizuje potencjał komercyjny projektów, kopiuje zdjęcia niezależnych projektantów, które często lądują na stronie e-commercu, i zarządza procesem projektowania, a być może też produkcji. Jeśli nie robi tego jeden zintegrowany system, jest tylko kwestią czasu aż zacznie. Jest to kwintesencja tego, jak AI i agentic AI może zarządzać poszczególnymi elementami strategii biznesu. Marki, aby nadążyć za rozwojem fast fashion i nie stracić swojego udziału w rynku, będą musiały taki agentic AI zaimplementować u siebie.

Jak agenci AI i agentic AI wpłyną na branżę modową?

Jak widać, agenci AI i agentic AI to najlepiej poinformowani i kompetentni analitycy, marketerzy i po prostu e-commerce managerowie. Największe marki modowe, już wykorzystują agentów AI i wdrażają agentic AI w swoich biznesach. Tak się składa, że w modzie pierwszymi firmami, które implementują nowe technologie są najczęściej (choć nie zawsze) one. Celem AI w modzie jest bowiem automatyzacja i przyśpieszenie pracy, zmniejszenie kosztów i zwiększenie sprzedaży. Jest to istotne dla każdej marki modowej, szczególnie obecnej na giełdzie i odpowiadającej przed akcjonariuszami. Takie brandy modowe mogą pozwolić sobie na eksperymentowanie z technologiami, mają całe działy innowacji, które zajmują się R&D oraz współpracą z firmami technologicznymi i startupami. Jest to jedna z przyczyn, dla których zwiększają swoją przewagę konkurencyjną nad małymi brandami. I nic dziwnego, że wartość 20 największych marek stanowi kilkadziesiąt procent wartości rynku modowego. 

Czy agenci AI i agentic AI zabiorą pracę ludziom pracującym w branży modowej?

Oczywiście pozostaje jeszcze pytanie, które zadajemy sobie przy okazji rozmyślań o AI. Czy agenci AI i agentic AI zabiorą pracę osobom z marketingu i sprzedaży mody? Według Reuters Institute większość osób słyszało o AI, ale go nie używało, lub używało tylko kilka razy. Znaczyć to może, że technologia ta w najbliższych latach nie będzie tak szeroko wykorzystywana jak nam się dziś wydaje, ale także że wiele osób i wiele firm, może być wykluczonych technologicznie. Co za tym idzie, wzrosną dysproporcje finansowe między ludźmi, a także między firmami. Inne źródła przewidują, że w najbliższych latach 300 milionów etatów będzie zastąpionych przez AI, a jednocześnie prawie połowa szefów planuje w przeciągu najbliższych 5 lat zwalniać pracowników na rzecz sztucznej inteligencji. Jednak historia pokazuje, że gdy znikają jedne miejsca pracy, pojawiają się nowe. Być może też to nie AI odbierać będzie pracę, tylko osoby, które AI używają.

Agentic AI jako trend

Gartner uznał agentic AI za jedną z technologii 2025 roku, w moim raporcie na temat technologii w modzie na 2025, również wyróżniłam agentic AI, a także asystentów.

Osobiście uważam, że zarówno agenci AI, jak i agentic AI z nami zostaną, zwłaszcza duże marki modowe będą wykorzystywać te technologie w swoich biznesach. Jeśli chodzi o agentów AI, coraz częściej możemy spotkać ich na stronach internetowych, w postaci chatbotów. Jeśli chodzi o agentic AI, w 2025 spodziewać się można co najmniej POCów (testowych projektów), choć jestem pewna, że największe firmy fast fashion pierwsze testy mają już za sobą. Spodziewam się bardziej ewolucji niż rewolucji, choć oczywiście wiele może się zmienić.

Podczas World Economic Forum w 2025, Yann LeCun z Meta zapowiedział, że za kilka lat mało kto będzie już używał modeli językowych, bo pojawią się nowe AI. Dlatego oczywiście należy eksperymentować z narzędziami, które mamy, ale i czekać na to, co korporacje  technologiczne i startupy zaproponują nam w niedalekiej przyszłości i być odpowiednio elastycznym.

Przeczytaj również: Za zakupy zapłacisz wzrokiem! Polska marka debiutuje z płatnościami jutra

REKLAMA
noSlotData
REKLAMA
noSlotData
REKLAMA
noSlotData
noSlotData
noSlotData
REKLAMA
noSlotData

Newsletter

FASHION BIZNES