Tak jak moda się zmienia, tak i rynek pracy ulega ciągłym przemianom. Wpływa to na zapotrzebowanie kompetencyjne pracodawców, pojawianie się nowych profesji czy zmiany sposobu w jaki pracujemy. Zmiany technologiczne wpłyną również na oczekiwania pracodawców wobec pracowników. Firmy będą poszukiwać cyfrowej biegłości, umiejętności analizy większej ilości danych oraz, a może przede wszystkim, umiejętności wykorzystania dostępnych rozwiązań do codziennej pracy.
Można by stwierdzić, że technologia zrobiła więcej, by zaszkodzić ludziom niż im pomóc. Interakcje, które kiedyś istniały między ludźmi, zostały przekierowane na ekrany. Niektórzy wierzą nawet, że sztuczna inteligencja może ostatecznie zniszczyć świat.
Postępujący rozwój technologiczny zmienia oblicze rynku pracy. Wiele podstawowych i powtarzalnych zadań zostaje zautomatyzowanych, a specjaliści różnorodnych profesji coraz częściej korzystają z oprogramowania, które samodzielnie sugeruje rozwiązania. Trendy te widoczne są najbardziej w obsłudze klienta, gdzie podstawowe pytania są powierzane sztucznej inteligencji, a pracownik jest angażowany w przypadku trudniejszych i niecodziennych spraw.
Cyfrowa przyszłość
Technologia w miejscu pracy jest dostosowywana tak, aby przynosić korzyści i wpierać ludzką produktywność. Trendy na rynku odzwierciedlają plany pracodawców. Eksperci od automatyzacji, przetwarzania danych, badań i rozwoju czy sztucznej inteligencji będą mogli spodziewać się wielu atrakcyjnych ofert pracy. Umiejętność implementacji najodpowiedniejszej technologii dla danego biznesu będzie cenną umiejętnością poszukiwaną przez wiele firm z różnych sektorów na rynku. Hays Poland stworzyło listę najczęściej poszukiwanych zawodów, a znajdują się na niej między innymi specjaliście ds. automatyzacji, którzy są w stanie odpowiedzieć na rosnącą popularność rozwiązań bazujących na sztucznej inteligencji. W cenie będą również specjaliści z zakresu IT, automatyzacji procesów czy inżynierzy pracujący po stronie sektora przemysłowego. Na znaczeniu zyskają również inne stanowiska związane z zarządzaniem informacją i bazami danych. Na ciekawe oferty pracy mogą również liczyć specjaliści związani z obszarem marketingu, a w szczególności z automatyzacją działań marketingowych, analizą zachowań klientów, zarządzaniem relacjami oraz marketingiem efektywnościowym.
>>> Przeczytaj również: BIZNES: Jaki wpływ na sprzedaż torebek Hermès ma polityka Emmanuela Macrona?
“Tradycyjne” stanowiska nadal w cenie
Oczywiście silną pozycją nadal będą się cieszyć pracownicy specjalizujący się IT ogółem, inżynierią oraz formami komunikacji. Ci, którzy najbardziej zyskają na postępie technologicznym to m.in. kadra inżynierska z doświadczeniem w obszarze badań i rozwoju. Branża produkcyjna i energetyczna będzie szukać inżynierów chcących dołączyć do centrów badawczo-rozwojowych. Na znaczeniu nadal zyskują kwestie związane z cyberbezpieczeństwem. Jest on silnie rozwijany w firmach reprezentujących różne branże, co przekłada się na rosnące zapotrzebowanie na pracowników specjalizujących się w tej dziedzinie. Jest to kwestia kluczowa w obliczu zmian w zakresie ochrony danych osobowych (RODO). Trendy obserwowane w Polsce wskazują również na rosnące znaczenie analizy danych finansowych. To ich rozumienie pozwala przedsiębiorcom stawiać prognozy i planować działania. Dlatego ważne jest zatrudnienie osób kompetentnych w zakresie rozumienia, analizowania danych i przekładania ich na konkretne zalecenia. Analitycy finansowi i biznesowi będą tą grupą zawodową, która również będzie cieszyć się silną pozycją na rynku.
Pomimo widocznych dla niektórych wad, technologia otworzyła świat możliwości, które niewielu mogło sobie wyobrazić. Możliwości, które na nas czekają są zdumiewające. Jeśli potencjał technologii zostanie odpowiednio wykorzystany, technologia może pozytywnie wpłynąć na nasze życie i nas wspierać. Nie zapominajmy jednak o relacjach międzyludzkich, które w obliczu robotyzacji również będą istotne. Umiejętności praktycznych i technicznych można nauczyć danego pracownika, jednak nie będzie to przydatne w firmie, gdzie menedżer nie będzie potrafił zrozumieć motywacji pracowników i się z nimi komunikować. Wszystko to złoży się na ciągle rosnący trend, gdzie pracodawcy w dalszym ciągu oczekiwać będą od pracowników kreatywności, zdolności pracy w grupie, efektywnej komunikacji i trafnego odczytywania emocji innych.
Autor: Monika Szabelska