Początki prowadzenia firmy nigdy nie są łatwe, ale w sektorze odzieżowym możemy napotkać na więcej trudności niż w pozostałych branżach. Podczas gdy inne przedsiębiorstwa osiągają minimum 50% w biznesowym wskaźniku sukcesu już po 4 latach od założenia, w dziedzinie mody to się właściwie nie zdarza. Co więcej, aż 53% nowo powstałych marek ubrań upada w ciągu pierwszych 4 lat swojej działalności.
Jedną z przyczyn wysokiego odsetku niepowodzeń biznesowych w modzie jest konkurencja. Nowych projektów przybywa z każdym dniem. Trendy, na punkcie których szaleje dzisiaj cała branża, jutro zostaną zapomniane. Poza tym, wiele osób, które decydują się na założenie własnej linii odzieżowej, robi to z pobudek artystycznych. Osoby te, ponieważ na ogół nie są przedsiębiorcami, nie miały dotąd okazji poznać zasad rządzących funkcjonowaniem firm. Entrepreneur przygotował listę 7 kroków, które warto podjąć przed wypuszczeniem pierwszej kolekcji.
1. Bądź świadomy poświęceń
Potencjalny właściciel firmy musi mieć świadomość, ile czasu i pieniędzy będzie zmuszony poświęcić, aby jego marka ostatecznie odniosła sukces. Osoby aspirujące do wystartowania z własną linią odzieży, powinny już na początku podwoić swoje szacunki dotyczące zaangażowania i kapitału, jakie planują zainwestować.
James Mitchell, założyciel Sportsbikeshop, potwierdził tę zasadę w ostatnim wywiadzie. Nie istnieje sposób, aby uciec od ciężkiej pracy – szczęście się przyda, ale bycie kreatywnym, pracowitym i nieszablonowym jest tym, co wyznacza trajektorię twojego biznesu – powiedział.
2. Zaplanuj biznes
Każdy doświadczony przedsiębiorca zdaje sobie sprawę, że firmę bez biznesplanu można porównać do ryby bez wody. Plan początkowo wcale nie musi być długi – wystarczy jedna lub dwie strony identyfikujące kluczowe założenia strategii. Wstępny projekt powinien zawierać:
Ogólny opis firmy. W tej sekcji właściciel powinien zawrzeć nazwę firmy i dane innych jej właścicieli (jeżeli tacy istnieją), branżę, oferowane produkty oraz cele przedsiębiorstwa.
Przegląd produktów. Ta sekcja umożliwia przedsiębiorcy zaplanowanie oferty obecnych i przyszłych produktów.
Ogólny zarys operacyjny. Właściciel powinien posiadać – przynajmniej podstawową – wiedzę na temat tego, w jaki sposób firma będzie funkcjonować i znać różne możliwości produkcyjne.
Streszczenie. Biznesplan wymaga podsumowania kluczowych elementów modelu przyszłego przedsiębiorstwa.
Przedsiębiorcy powinni uzupełniać swój plan wraz z rozwojem działalności. Warto poszukać w Internecie szablonów biznesplanu, które zawierają znacznie więcej szczegółów niż powyższy.
3. Załóż firmę
Często zapomina się, że firma jest jednostką samą w sobie. Jeśli właściciel planuje legalnie sprzedawać w innych miejscach niż na stronach typu eBay, musi założyć firmę. Teraz czas podjąć decyzje związane ze strukturą podatkową i nazwą prawną – w tej sprawie warto skonsultować się z prawnikiem i doradcą podatkowym.
4. Przygotuj się do produkcji
Wybranie miejsca, w którym wytwarzane będą ubrania, to podstawa. Początkujące firmy mogą produkować we własnym zakresie lub rozważyć outsourcing. Nie wolno zapominać, że reputacja całej firmy oprze się na początkowej jakości linii odzieżowej. O ile w organizację przedsiębiorstwa nie jest wymagana duża inwestycja pieniędzy, o tyle w przypadku produkcji wyraźnie ona wzrasta. Może wynieść od kilkuset do kilku tysięcy, w zależności między innymi od jakości materiałów. Kapitał może pochodzić ze źródła zewnętrznego (zwykle pożyczki) lub pochodzić bezpośrednio od przedsiębiorcy. Przy ocenie wysokości wkładu finansowego należy uwzględnić fundusze na działania reklamowe i promocyjne.
5. Stwórz model wyceny
Zysk jest niezbędnym warunkiem i jednocześnie naturalną wynikową prawidłowego funkcjonowania firmy. Pochodzi on z różnicy między przychodami a pokryciem kosztów stałych i zmiennych. Koszty stałe to wydatki, które zostały już zainwestowane i nie mogą ulec przekształceniom; należy do nich np. zakup sprzętu. Koszty zmienne natomiast różnią się w poszczególnych okresach, co może wynikać chociażby z rozbieżności cen producentów. Aby zapewnić sobie zysk, przedsiębiorca powinien ustalić ceny hurtowe i detaliczne tak, aby biznes był opłacalny. Polscy projektanci borykają się z tym zadaniem na co dzień. Dążeniem konkretnej stawki powinno być uzyskanie finalnej marży w granicach 50%. Nie zapominajmy wliczyć w tę kwotę marży pośredników.
6. Wprowadź markę na rynek
Po opracowaniu podstawowych założeń biznesowych opisanych w poprzednich krokach, przedsiębiorca powinien zacząć rozważać w swojej strategii marketingowej następujące kroki:
Budowa marki. Linie odzieży identyfikowane są przez nazwę i logo firmy, więc odpowiednie wybranie wspomnianych dwóch jest niezbędne. Na tym etapie należy opracować skuteczne i konsekwentne działania promocyjne.
Określenie grupy docelowej. Podstawowy element planu marketingowego. Przykładowo ubrania zaprojektowane dla kobiet biznesu powinny być dedykowane kobietom biznesu. Kierowanie produktów w stronę innych odbiorców zakończy się niepowodzeniem.
Wizerunek online. Firma nieobecna na rynku internetowym traci na starcie ogrom możliwości. Sprzedaż e-commerce rośnie w imponującym tempie, a sklepy online stają się ważniejsze od siedzib stacjonarnych.
7. Analizuj i dokonuj zmian
Chodzi o luki, które pozostawiasz w swojej strategii marketingowej. Dowiedz się, którędy przeciekają pieniądze, zadbaj o sprawny przepływ środków, a w końcu stworzysz dobrze prosperującą machinę – mówi Sergiu Poenaru, założyciel Teehunter.com.
Po wprowadzeniu marki na rynek, przedsiębiorca powinien ponownie przeanalizować swój model biznesowy, aby upewnić się, że firma osiąga przewidywane prognozy zysków. Jeśli nie, konieczne może okazać się podjęcie niezbędnych zmian, które pozwolą na poprawę skuteczności pierwotnych założeń.
8. Edukuj się
Brak wiedzy to często powód dla którego tak wiele firm upada w pierwszych latach działalności. Ucz się od najlepszych wraz z zespołem Fashion Biznes oraz naszymi ekspertami.
Na początek proponujemy zajęcia z następujących dziedzin:
-
- Brand management— Jak sprzedawać modę za granicą w kanałach B2B
- Materiałoznawstwo
- Trendwatching
- Fashion e-commerce
Pełną ofertę Uniwersytetu Otwartego znajdziecie poniżej oraz TUTAJ.