Sieciówka znowu dopuściła się bezwstydnego skopiowania logo innej firmy. Kilka dni temu magazyn “Thrasher” na swoim Instagramie udostępnił zdjęcie kurtki z nowej kolekcji Forever 21 z podpisem „Fuck off”.
“Thrasher” to najbardziej znany na świecie magazyn o szeroko pojętej kulturze skate. Został on założony w 1981 przez Kevina Thatchera, Erica Svensona i Fausto Vitello. Ten magazyn to wywiady, artykuły muzyczne, recenzje spotów i przede wszystkim genialne fotografie. To również ubrania z logo magazynu.
Słynny font wykreował projektant Roger Excoffon dla Banco. Jednak magazyn w 1981 roku zmodyfikował je i stworzył własną wersję. Już na pierwszy rzut oka widać, że Forever 21 perfidnie skopiowało ich logo. Czyżby “Thrasher” nie miał majątkowych praw autorskich do owego logo?
W przypadku naruszenia logo można skorzystać z ochrony przewidzianej w “Ustawie o prawie autorskim i prawach pokrewnych”, “Ustawie o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji” oraz prawa ochronnego wynikającego z rejestracji znaku towarowego – mówi Arkadiusz Szczudło z kancelarii IP Legal.
W przypadku rejestracji nazwy magazynu jako znaku towarowego, możemy brać pod uwagę zarówno znak słowny, jak i słowno-graficzny. Podobnie ma się sprawa w przypadku praw autorskich, gdzie już samo ułożenie i „stylizacja” liter ma znaczący wpływ na to, czy mówimy w tym przypadku o utworze w myśl Prawa Autorskiego.
Mowa o kurtkach Forever 21 z napisem „Happiness”. Podobieństwo jest rażące, nic więc dziwnego, że magazyn zwrócił uwagę na produkt na stronie sieciówki. Wpis wzbudził falę krytyki ze strony fanów.
Co wówczas zrobić? Dopytaliśmy Arka: Z odpowiednimi roszczeniami może wystąpić osoba posiadająca majątkowe prawa autorskie do fontu oraz samego logo. Dodatkowo znak towarowy słowny i słowno-graficzny został zarejestrowany m.in. na obszarze Unii Europejskiej oraz USA, co można znaleźć w odpowiednich ogólnodostępnych rejestrach.
Podczas wykrycia naruszenia własnego znaku towarowego, należy zwrócić także uwagę na to, w jakich klasach (nicejskich) owy znak jest zarejestrowany, ponieważ istnieje możliwość używania takiego samego znaku towarowego w pewnych okolicznościach, np. gdy są używane w różnych działalnościach i nie wprowadzają w błąd zainteresowanych.
Równocześnie i pomimo powyższego istnieje możliwość skorzystania z dobrodziejstwa jakie daje nam polskie prawo tj. “Ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji”, gdzie czynem nieuczciwej konkurencji jest działanie sprzeczne z prawem lub dobrymi obyczajami, jeżeli zagraża lub narusza interes innego przedsiębiorcy lub klienta.
Forever 21 jest jedną z najczęściej pozywanych marek fast fashion. Trudno doliczyć się ile razy projektanci tej sieciówki posunęli się do skopiowania produktów innych twórców. Widać, że nadal im się to opłaca, skoro nie chcą skończyć z łatką złodzieja praw autorskich.
Autor: Martyna Danaj