Internet jest niebezpiecznym miejscem, gdzie każdy może być kim tylko chce, co stwarza idealne warunki dla przestępców. Tak też było w przypadku oszusta, który podawał się za stylistę topowych magazynów, wykorzystując naiwność projektantów.
Konto na Instagramie Arnauda Henrego Mensana opisuje go jako stylistę i dziennikarza największych modowych magazynów i portali takich jak: “Dazed Media”, “Elle”, “I-D” czy “Bullet”. Oprócz tego z jego biografii możemy się dowiedzieć, że znalazł się na liście Business of Fashion, która przedstawia 500 najważniejszych osób kształtujących branżę mody.
Jak działał oszust? Mensan prosił różne marki o próbki ich produktów twierdząc, że wykorzysta je do sesji, po czym zwróci. Takim sposobem Mensan oszukał takie marki jak Moschino, Vetements, Balmain, Rick Owens, Chanel oraz wiele innych na tysiące dolarów. Francuska marka Berluti straciła przez niego 10 tys. funtów, zaś marka Sadie Clayton przekazała mu próbki warte ponad 14 tys. funtów. Jego główną bronią był Instagram. Publikując stylizacje z sesji i artykuły twierdząc, że są jego dziełem zyskał nie tylko ponad 92 000 obserwujących, ale przede wszystkim zaufanie projektantów i wiarygodność w oczach przedstawicieli marek.
A.H. Mensan dzięki przemyślanemu i skrupulatnemu działaniu w social mediach skutecznie zebrał ogromny kapitał władzy w świecie mody. Sytuacja pokazuje, jak potężnym narzędziem są social media we współczesnym biznesie, od których uzależniona jest nie tylko branża mody, ale wiele innych, gdzie niezwykle ważną rolę odgrywają cyfrowe kontakty.
Autor: Monika Szabelska