Z technologią odzieży jest trochę jak z kolorowanką: jest projektant, który ma w głowie koncepcję, a także konstruktor, który urzeczywistnia wizję artysty. Idąc tropem kolorów, postanowiliśmy przyjrzeć się z bliska temu procesowi.
Polska moda ma projektantów, rysowników, fotografów, doskonałe modelki. A co z rzemiosłem? Powoli zaczęło zanikać, a o świetne krawcowe i wykwalifikowanych konstruktorów odzieży jest na rynku coraz trudniej. W 2006 roku odsetek konstruktorów był tak niski, że oferowane były darmowe kursy przeszkalające, finansowane przez EFS. Czym jest konstrukcja odzieży oraz dlaczego o tym zawodzie tak mało się mówi?
Konstruowanie jest pracą nad funkcją i formą odzieży, jest rozwiązywaniem kwestii technicznych, technologicznych‚ ergonomicznych, a także estetycznych. Wraz ze wzrostem zapotrzebowania na konstruktorów odzieży przez polski biznes modowy, pojawia się coraz więcej szkół przyuczających do tego zawodu, takich jak niedawno powstała poznańska 7cm, gdzie kształceni są ci, którzy będą pośredniczyć między projektantami a krawcami, między rysunkami a maszynami do szycia. Dobry technolog musi być przede wszystkim cierpliwy, praca z artystami bywa wymagająca, ponadto ważny jest matematyczny umysł i ogromna wyobraźnia przestrzenna. To, co tworzy w 2D, musi oczami duszy widzieć w 3D. Czym jednak dokładnie zajmuje się konstruktor?
Różnice między rysunkiem żurnalowym a technicznym (źródło: mengjiedi.com)
Praca konstruktora zaczyna się od otrzymania od projektanta zdjęcia, szkicu, rysunku lub od dostarczonego egzemplarza odzieży. Do każdego projektu podchodzi się indywidualnie, konsultując z projektantem szczegóły jego wykonania. Ponieważ rysunki modowe często nie zawierają w sobie elementów konstrukcyjnych, takich jak zaznaczenie linii rękawa czy dokładna długość projektu, najpierw tworzony jest rysunek techniczny. Na nim oznaczane są wszystkie wymiary niezbędne do stworzenia pierwszych form. Szablony konstrukcyjne przeznaczone do szwalni tworzone są albo na papierze [tektura ok. 300 g/m2], albo w specjalnie stworzonych do tego programach komputerowych, takich jak Optitex czy Richpeace. Oczywiście im bardziej kompleksowe i profesjonalne programy, tym droższe.
Konstruktor to ręce projektanta
Tworzenie szablonów to żmudna praca. Każda zaszewka, zakładka, kontrafałda i każdy centymetr w projekcie obliczany jest za pomocą matematycznych wzorów. I tak, na przykład, tworząc podstawowy podkrój szyjki tyłu, należy odmierzyć ¼ obwodu szyi, a następnie odjąć 3 cm, zaś tworząc szerokość pleców tyłu – odmierzana jest ½ szerokości przodu i połowa szerokości tyłu. Często wprowadzane są zmiany w istniejącej wcześniej formie krawieckiej, celem dopasowania jej do danej sylwetki. Od każdych standardowych wymiarów są jednak pewne odchylenia, więc miarę powinno zdejmować się z każdej osoby, która będzie nosiła dany ubiór. Z racji tego, że jest to niemożliwe, przed konstruktorem za każdym razem zostaje postawione zadanie unifikacji odzieży tak, by pasowała do każdego. Wszystko trzeba bardzo dokładnie zmierzyć – znaczenie ma każdy detal – długość rękawa, rodzaj suwaka, faktura tkaniny czy liczba guzików – każdy z tych elementów ma wpływ na to, jak wyglądać będzie finalnie sukienka czy torebka – zdradza starszy technolog RESERVED.
Szablony Konstrukcyjne oraz ich stopniowanie (źródło: cadmoda.com)
Mieć fantazję nie znaczy coś sobie wymyślać. To znaczy tworzyć coś z tego, co istnieje – Tomasz Mann
Dokładność przy tworzeniu szablonów jest nie tylko wskazana, ale przede wszystkim wymagana, nawet mała pomyłka o kilka milimetrów może sprawić, że projekt będzie się źle układał lub marszczył. Po uwzględnieniu stopniowania szablonów (przygotowania różnych wersji dla rozmiarów S, M, L, XL), gotowe szablony oddawane są do szwalni, w celu odszycia modelu wzorcowego. Bluzki, koszulki oraz spódnice i sukienki to najpopularniejsza odzież szyta przez polskie szwalnie – pokazuje analiza ponad dwóch tysięcy zapytań ofertowych złożonych w Oferteo.pl. Zleceniodawcy potrzebują zazwyczaj 100-499 sztuk, a zlecając przeszycie nowej firmie odzieżowej raczej planują nawiązanie z nią stałej współpracy. Wielkość zlecenia może mieć wpływ na to, z jakim wyprzedzeniem jest poszukiwana do współpracy szwalnia. Zleceniodawcy oczekują od szwalni i firm odzieżowych elastyczności i dyspozycyjności.
Polskie firmy odzieżowe i tworzące konstrukcje przyjmują zlecenia przede wszystkim od polskich podmiotów, ale cieszą się również dobrą opinią za granicą. Jak pokazuje analiza Oferteo.pl, zlecania na szycie, konstruowanie, bądź przeszycie odzieży pochodzą z Niemiec, Francji czy Wielkiej Brytanii.
Konstruktor odzieży oprawia w ramę dzieło sztuki utworzone przez projektanta, dzięki czemu może ono zaistnieć publicznie. Praca zespołu technolog–projektant powinna być synergicznym połączeniem wiedzy i umiejętności obu stron, ale i zaufania – mówi dr inż. Marzanna Lesiakowska–Jabłońska, specjalistka w dziedzinie systemów projektowania odzieży CAD. Praca z dobrym projektantem to marzenie każdego technologa, a dobry projektant z pewnością marzy o pracy z technologiem wspierającym go efektywnie przy realizacji jego pomysłów wzorniczych.
Autor: Joanna Porayska
OFERTY PRACY
- SPS Polska Sp. z o.o.- Przedstawiciel Handlowy: Warszawa, Poznań i Kraków APLIKUJ
- Pink Cigarette — Projektant — Warszawa APLIKUJ
- 4F — Asystent Kupca— Kraków/ Wieliczka — APLIKUJ
- MAJKA REINHARDT Sp.zo.o.— Asystentka Sprzedaży Multibrandowy Showroom — Gdańsk APLIKUJ