noSlotData
noSlotData
noSlotData
REKLAMA
noSlotData
Grupa H&M wyniki finansowe 2025. Zdjęcie wejścia do sklepu H&M znajdującego się w centrum handlowym. Widoczny czerwony szyld z nazwą marki, a także manekiny i ubrania na wieszakach.

H&M podsumowuje ostatnie pół roku. Zamknięcie sklepów przyniosło oczekiwane efekty?

REKLAMA
noSlotData

Chociaż światowy rynek mody nadal zmaga się z wyzwaniami inflacyjnymi, zmianami kursów walut i ostrożniejszymi nastrojami konsumenckimi, Grupa H&M prezentuje wyniki, które dają powody do ostrożnego optymizmu. Pomimo zamknięcia 4% sklepów stacjonarnych, szwedzki gigant modowy odnotował wzrost sprzedaży w lokalnych walutach. Firma konsekwentnie realizuje swoją strategię – stawiając na jakość oferty, cyfrową transformację oraz rozwój modelu omnichannel. Poznaj wyniki finansowe H&M za Q2 i pierwsze półrocze 2025.

W tym artykule przeczytasz:

  • Jak zmieniła się sprzedaż H&M mimo zamknięcia części sklepów?
  • Co wpłynęło na spadek marży brutto i operacyjnej grupy?
  • Jakie działania firma podjęła, aby ograniczyć koszty i poprawić rentowność?
  • Jakie rynki są kluczowe w planach ekspansji H&M w 2025 i 2026 roku?
  • Jak zareagowały akcje H&M na ogłoszenie wyników finansowych?
  • Jakie znaczenie ma sprzedaż online i strategia omnichannel dla H&M?

Wyniki finansowe H&M: sprzedaż powoli idzie w górę

Hennes & Mauritz AB ujawnia wyniki finansowe za drugi kwartał oraz ostatnie półrocze, trwające od 1 grudnia 2024 do 31 maja 2025. Sprzedaż – pomimo likwidacji 4% sklepów – wzrosła w Q2 w walutach lokalnych o 1% w porównaniu do analogicznego okresu w zeszłym roku (3% po uwzględnieniu zamkniętych punktów). Ponad 30% tego wyniku zostało wygenerowane online. Sprzedaż zwiększyła się również o 1% w skali półrocza.

Mimo to przychody netto ze sprzedaży globalnej do 31 maja były niższe niż w 2024 – w 2025 wyniosły 112 mld SEK w porównaniu do zeszłorocznego wyniku na poziomie nieco ponad 113 mld SEK. Powodem jest umocnienie korony szwedzkiej. 

„Nasz plan, koncentrujący się na ofercie produktowej, doświadczeniu zakupowym oraz marce H&M, znajduje potwierdzenie w postępach, jakie obserwujemy w kluczowych obszarach działalności. Stawiając klienta i ofertę w centrum uwagi, dodatkowo wzmocniliśmy skupienie organizacji na produkcie i doświadczeniu klienta. Wprowadzone usprawnienia w kanałach online, kolekcji damskiej H&M oraz H&M Move, a także zwiększona dostępność produktów i ściślejsza współpraca z dostawcami, nadal przynoszą pozytywne rezultaty”

– komentuje CEO Grupy H&M, Daniel Ervér.

Grupa H&M prognozuje 3-procentowy wzrost sprzedaży w czerwcu 2025 (w skali lokalnej, po uwzględnieniu zmian kursów walut). W trakcie konferencji prasowej Ervér dodał też, że sieciówka „koncentruje się na utrzymaniu konkurencyjnych cen”. 

Zobacz też: Jak Grupa H&M poradziła sobie w pierwszym kwartale 2025?

Spadek marży brutto i wydatków

W drugim kwartale 2025 zysk brutto wyniósł 31,4 mld SEK, podczas gdy marża brutto osiągnęła poziom 55,4% (w porównaniu do 56,3% w Q2 2024). Według spółki wynik ten jest efektem negatywnego wpływu droższego dolara amerykańskiego, wysokich kosztów transportu, a także licznych inwestycji H&M, które mają na celu wzmocnienie oferty szwedzkiej sieciówki. W skali półrocza Grupa osiągnęła zysk brutto ponad 58 mld SEK, a marża brutto zmniejszyła się do 52,3% z 54%.

Jednocześnie spadają koszty sprzedaży i administracyjne. W drugim kwartale 2025 wyniosły 25,5 mld SEK, a w półroczu – 51,4 mld SEK. Grupa H&M podkreśla, że dzięki dobrej kontroli wydatków udało się ograniczyć wzrost kosztów w walutach lokalnych do 2% (1% w okresie 6 miesięcy), i to pomimo dużych inwestycji w działania marketingowe.

Zysk operacyjny na minusie

Od 1 grudnia 2024 do 31 maja 2025 zysk operacyjny Grupy H&M osiągnął wysokość 7,1 mld SEK. Marża operacyjna wyniosła 6,4% (8,1% w 2024). Spółka tłumaczy zmianę na minus niższą marżą brutto, na którą wpłynął między innym kurs dolara amerykańskie. W przypadku drugiego kwartału 2025 zysk operacyjny osiągnął poziom 5,9 mld SEK, a marża operacyjna – 10,4%. To efekt umocnienia się korony szwedzkiej względem walut spółek zależnych.

Zintegrowane kanały sprzedaży, nowe rynki i kolejne sklepy

Wraz z publikacją wyników finansowych za drugi kwartał 2025 Grupa H&M zdradza swoje plany na ekspansję z dużym naciskiem na sprzedaż wielokanałową. Sklepy stacjonarne i online nadal stanowią największy obszar inwestycji. Spółka chce w tym roku kontynuować modernizacje i przebudowy oraz otwierać nowe punkty, np. w Brazylii i Wenezueli. Za to w 2026 r. H&M planuje otworzyć swój pierwszy sklep stacjonarny w Paragwaju.

„Nasza unowocześniona platforma cyfrowa została już wdrożona, a reakcje klientów są pozytywne. W naszym modelu omnichannel kontynuujemy integrację kanałów sprzedaży fizycznej i cyfrowej, które wzajemnie się uzupełniają i wzmacniają. Równocześnie rozwijamy działalność na rynkach wzrostu. Z niecierpliwością czekamy na otwarcie zarówno sklepu internetowego, jak i sklepów stacjonarnych w Brazylii w drugiej połowie roku, przenosząc koncepcję H&M – moda i jakość w najlepszej cenie w sposób zrównoważony – do kraju, który ma ponad 200 milionów mieszkańców i duże zainteresowanie modą”

– mówi Daniel Ervér.

Co ciekawe, pomimo zamknięcia 4% sklepów stacjonarnych Grupa H&M zapowiada otwarcie około 80 nowych punktów w 2025 r. na najbardziej rentownych rynkach. 31 maja szwedzki gigant miał 4166 sklepów (po zamknięciu 153). W ciągu pierwszych sześciu miesięcy roku fiskalnego otwarto 24 nowych punktów.

Sprawdź też: Historia szwedzkiej marki odzieżowej. Jak H&M podbiło branżę mody?

Giełda reaguje na wyniki finansowe H&M

Jak donosi portal Investing.com, nie trzeba było długo czekać na reakcję giełdy na dobre wyniki finansowe H&M. W czwartek akcje grupy wzrosły o ponad 6%. Za to według Reuters inwestorzy „skupili się na zysku, a nie na sprzedaży w drugim kwartale, która spadła nieco bardziej, niż przewidywano”.

Jednocześnie CEO Grupy H&M podkreśla, że szwedzki detalista uważnie monitoruje sytuację makroekonomiczną oraz rozwój wydarzeń geopolitycznych. Zwraca też uwagę na ostrożne postawy konsumenckie – klienci nie są już tacy chętni do wydawania klienci. W odpowiedzi na te i inne czynniki spółka nieustannie dostosowuje swoją ofertę.

„Mając jasno określony plan, silną pozycję finansową, dobrą kontrolę kosztów i zaangażowanych pracowników, dostrzegamy dobre perspektywy na długoterminowy, zrównoważony i rentowny rozwój”

– podsumowuje CEO.

H&M jako numer jeden pod względem ekologii

Na początku miesiąca informowaliśmy o raporcie przygotowanym przez organizację non-profit Stand.earth. Według niego to właśnie H&M wypadło najlepiej na tle 41 innych marek pod względem działań ekologicznych. Mowa o postępach związanych z transparentnością, transformacją produkcji czy aktywną działalnością na rzecz klimatu.

Dowiedz się więcej o raporcie Stand.earth

Zdjęcie główne: Forum

REKLAMA
noSlotData
REKLAMA
noSlotData
REKLAMA
noSlotData

Newsletter

FASHION BIZNES