Szwedzki H&M to jeden z największych notowanych na giełdzie detalistów odzieżowych na świecie. W ostatnich godzinach opublikował on raport finansowy za III kwartał 2024 roku i z pewnością chcąc go ocenić warto spojrzeć na zachowanie kursu, który jak się okazało zaliczył tąpnięcie. W ostatnich miesiącach popularna w Polsce firma borykała się z wyższymi kosztami, intensywną konkurencją oraz zwiększonymi przecenami, co w konsekwencji poskutkowało brak realnej możliwości osiągnięcia zaplanowanego na ten rok celu marży zysku.
Wyniki finansowe Grupy H&M. Raport za III kwartał 2024
W ostatnich miesiącach szwedzka Grupa H&M zmagała się z licznymi trudnościami, które dotyczyły między innymi wysokiej inflacji, zmniejszonego popytu oraz zwiększonej konkurencji ze strony Zary oraz chińskiego detalisty fast-fashion Shein. W konsekwencji dyrektor generalny H&M, Daniel Erver, poinformował o braku możliwości zrealizowania rocznego celu dotyczącego marży operacyjnej. Według najnowszych prognoza ta najprawdopodobniej będzie jednocyfrowa.
W III kwartale 2024 roku Grupa H&M wypracowała sprzedaż netto na poziomie 59 011 mln SEK (22 308,01 mln PLN). W tym czasie jej koszty sprzedaży i administracji wzrosły o 1 procent do 26 602 mln SEK (10 056,39 mln PLN), natomiast zysk operacyjny wyniósł 3507 mln SEK (1 325,76 mln PLN). – Pomimo trudnego początku, kończymy trzeci kwartał ze sprzedażą na poziomie zeszłorocznym w walutach lokalnych i dobrą kontrolą kosztów. Wzmacniamy markę H&M, inwestując w produkty, doświadczenie zakupowe i marketing, które już zaczynają mieć wpływ i które przyczynią się do wzrostu sprzedaży i rentowności – podsumował najświeższe wyniki Daniel Ervér, CEO Grupy H&M.
Przeczytaj również: „Firmie naprawdę zależy” – Daniel Ervér, prezes i CEO Grupy H&M o najważniejszych wartościach, wierze w ludzi i świadomych wyborach modowych
Projekty szwedzkiego detalisty. Jakie plany Grupa realizuje w 2024?
Zgodnie z treścią komunikatu opublikowanego przez Grupę, 2024 rok to okres działań mających przynieść wymierne efekty dopiero w kolejnych latach. Tym samym H&M koncentruje się obecnie na zwiększeniu tempa ulepszeń w ofercie produktowej. Ponadto wzmacnia główną markę, inwestując w marketing oraz podnoszenie jakości doświadczeń zakupowych konsumentów.
Wzmożone działania Grupy widoczne są na polskim rynku. W ostatnich miesiącach popularny w naszym kraju detalista zdecydował się nie tylko na uruchomienie nowych salonów stacjonarnych marek, które wcześniej znane już były nad Wisłą, ale również otworzył pierwszy w Warszawie sklep skandynawskiego brandu Arket.
Przeczytaj również: „Ważny jest świadomy rozwój” – Pernilla Wohlfahrt, dyrektor zarządzająca marki ARKET o otwarciu sklepu stacjonarnego w Polsce oraz dalszej ekspansji naszego rynku
Tąpnięcie kursu spółki H&M. Reakcja na publikację wyników
Po opublikowaniu kwartalnych wyników finansowych walory notowanej na giełdzie spółki akcyjnej H&M tąpnęły o 8 proc. W czwartek, przed godziną 14:00, tracąc 4 proc. do 174,05 SEK (około 65,81 PLN). W ostatnich 52. tygodniach najwyższa ich wartość wyniosła 195,10 SEK (około 73,77 PLN), natomiast najniższa 137,10 SEK (51,84 PLN).
Zdjęcie główne: mat. prasowy