noSlotData
noSlotData
noSlotData
REKLAMA
noSlotData
tydzień mody w kopenhadze streetstyle

Tydzień Mody w Kopenhadze był hołdem dla zrównoważonego rozwoju. Kolekcje tych marek tylko to potwierdzają

REKLAMA
noSlotData

Zainteresowanie wokół zeszłotygodniowego Tygodnia Mody w Kopenhadze nie dotyczyło wyłącznie projektów osadzonych w popularnym stylu scandi style, a przede wszystkim przesłania, jakie za sobą niosły. Podczas gdy świat mody coraz bardziej skupia się na zrównoważonym rozwoju, stolica Danii wyznacza nowe standardy, prezentując projektantów, którzy z równą pasją tworzą modę i dbają o planetę. 

Przeczytaj również: Tydzień mody w Kopenhadze znów łamie schematy. Na wybiegu pojawiła się niewidoma modelka

Kody stylu skandynawskiego są tak charakterystyczne, że trudno je pomylić z innymi. Minimalizm połączony z odważnymi wzorami i żywymi kolorami tworzy na tyle niepowtarzalną estetykę, że trendy rodem z Kopenhagi zostały szeroko przyjęte przez internet oraz miłośniczki mody na całym świecie. Oprócz wprowadzenia na mapę nieoczekiwanych kombinacji i pełnych energii palet kolorystycznych, kopenhaska scena modowa zwiększyła również świadomość na temat praktyk zrównoważonego rozwoju w branży.

Copenhagen Fashion Week w 2020 roku jako pierwszy tydzień mody na świecie wprowadził obowiązkowe standardy zrównoważonego rozwoju. Zaktualizowane w marcu 2024 roku wytyczne wymagają od uczestniczących marek posiadania oficjalnie zatwierdzonej strategii zrównoważonego rozwoju, stosowania zasad projektowania o obiegu zamkniętym oraz wykorzystania co najmniej 60% certyfikowanych tkanin lub materiałów z odzysku w kolekcjach.Ponadto, standardy obejmują szereg wymogów społecznych oraz działania na rzecz ograniczenia zużycia jednorazowych rekwizytów i opakowań.

Czuję ogromną ulgę, że nasz tydzień mody tak pięknie reprezentuje branżę i wspiera młode talenty. Nawet jako małe lub średnie przedsiębiorstwo możemy inspirować największych na rynku. Nie jesteśmy idealni, ale staramy się budować zdrowszą przyszłość dla mody – powiedziała Cecilie Thorsmark, dyrektor generalna CPHFW.

Oto marki modowe, które podczas minionego CPHFW SS2025 sięgnęły po godne uwagi rozwiązania w duchu eko. 

STEM

Podczas otwarcia CPHFW, marka STEM zachwyciła publiczność innowacyjnym podejściem do zrównoważonego rozwoju. Brand pod przewodnictwem Sarah Brunnhuber, zaprezentował kolekcję, która na nowo definiuje granice rzemiosła, wprowadzając innowacyjną technikę tkania. Inspiracją były „niedoskonałości” tkanin, które zamiast być odpadem, stały się punktem wyjścia do tworzenia unikalnych, plisowanych wzorów.  „Tkaniny przybywały z miejscami, gdzie luźny splot był czasem przesunięty czy pociągnięty. To właśnie w tych „niedoskonałościach” upatrywałam piękna.” – wyjaśniła Brunnhuber w rozmowie z Marie Claire. Zamiast wyrzucać materiały, Brunnhuber stworzyła linię próbek, które celowo poddała dalszej obróbce, przekształcając je w gotowe ubrania. Każdy element kolekcji jest w 100% wykonany z certyfikowanych włókien naturalnych lub recyklingowanych, minimalizując wpływ marki na środowisko. 

João Maraschin

Brazylijski projektant João Maraschin zaprezentował w Kopenhadze kolekcję, która była prawdziwym manifestem zrównoważonej mody. Łącząc bogate dziedzictwo kulturowe z etyczną produkcją, Maraschin stworzył kolekcję wiosna-lato 2025, która zachwyciła publiczność i zdobyła uznanie krytyków. Żywa celebracja rzemiosła artystycznego, wyrażona poprzez ręcznie tkane tkaniny, misterne hafty i drapowane sylwetki stały się jednymi z najciekawszych punktów duńskiego święta mody.

Maraschin, znany ze swojego społecznie odpowiedzialnego podejścia, współpracuje z rzemieślnikami z regionów często pomijanych przez przemysł modowy, oferując im możliwość rozwoju i godziwych zarobków. Dzięki wykorzystaniu naturalnych i recyklingowanych materiałów, projektant zachęca do świadomej konsumpcji, kwestionując krótkotrwałe trendy fast fashion.

Marimekko

Fiński dom mody Marimekko, słynący z odważnych wzorów i żywych kolorów, przypomniał  na Copenhagen Fashion Week, że zrównoważony rozwój jest niezmiennie ważny. Kolekcja SS25 to dowód na ciągłe zaangażowanie marki w zmniejszanie wpływu na środowisko. Marka odświeżyło swoje kultowe wzory, wykorzystując bardziej ekologiczne materiały, takie jak organiczna bawełna, recyklingowany poliester i wełna pochodząca z zrównoważonych źródeł. Nowy wzór, Jäkälä, został zaprojektowany zgodnie z zasadami gospodarki o obiegu zamkniętym. „Copenhagen Fashion Week stawia wysokie wymagania w zakresie zrównoważonego rozwoju, co nas bardzo motywuje” – zaznaczyła Rebekka Bay, dyrektor kreatywna Marimekko. Marka eksperymentuje z nowymi, bardziej ekologicznymi technikami farbowania, zmierzając do osiągnięcia pełnej cyrkularności do 2025 roku.

OpéraSPORT

Kolekcja SS25 OpéraSPORT, słynąca z eleganckich, nowoczesnych fasonów i głębokiego zaangażowania w zrównoważony rozwój, była kolejnym krokiem w realizacji wizji marki. Marka dąży do stworzenia ponadczasowych, uniwersalnych ubrań, które wykraczają poza chwilowe trendy. Założona przez Stephanie Gundelach i Awę Malinę Stelter, marka stworzyła kolekcję z wykorzystaniem materiałów pochodzących z recyklingu, takich jak przetworzony jedwab i poliester. Marka przywiązuje ogromną wagę do zrównoważonego rozwoju, dbając o przejrzysty łańcuch dostaw i współpracując z producentami w celu minimalizacji odpadów oraz zapewnienia etycznych warunków pracy.

LOVECHILD 1979 

Pokaz LOVECHILD 1979 to kolejny hołd zrównoważonego luksusu i mody w nurcie slow. Dyrektor kreatywna marki, Anne-Dorthe Larsen, podkreśliła wagę tworzenia ubrań, z których można korzystać przez lata. Prezentując klasyczne sylwetki wzbogacone o współczesne akcenty, Larsen stworzyła kolekcję, która łączy w sobie ponadczasowy styl z odpowiedzialnym podejściem do mody. 

Marka skupiła się na jakości, stawiając na podstawowe elementy garderoby wykonane z najwyższej jakości, zrównoważonych materiałów, jak bawełna ekologiczna, tencel i wełna z recyklingu. Wizja Larsen wykraczała poza tworzenie ubrań – chodziło o stworzenie elementów, które można przekazać kolejnym pokoleniom, łącząc styl z wartościami.

Zdjęcie główne: Spotlight Launchmetrics

Przeczytaj również: Eksperci wygrywają z gwiazdami. Badanie EY pokazuje nowy trend w influencer marketingu

REKLAMA
noSlotData
REKLAMA
noSlotData
REKLAMA
noSlotData
noSlotData
noSlotData
REKLAMA
noSlotData

Newsletter

FASHION BIZNES