Popularna w naszym kraju niemiecka spółka zajmująca się sprzedażą internetową podsumowała wyniki wypracowane w II kwartale 2024 roku. Naszą szczególną uwagę zwrócił wygenerowany przez nią zysk. W okresie trzech miesięcy zakończonym 30 czerwca znalazł się on na poziomie niemal +20 proc. względem zeszłego roku. Jaki udział w tym sukcesie miał polski rynek? Przyjrzeliśmy się dalszym planom Zalando w kontekście wspierania marek znad Wisły.
Przeczytaj również: Dress code cocktail – jak ubierać się na formalne wyjścia latem 2024?
Wyniki finansowe Zalando. Dane za II kwartał 2024
W II kwartale 2024 roku skorygowany zysk przed odsetkami i podatkami (EBIT) spółki Zalando wzrósł do 171,6 mln euro. Zauważmy, że w tym samym okresie zeszłego roku był on na poziomie 144,8 mln euro. GMV, czyli wskaźnik mierzący całkowitą wartość wszystkich towarów sprzedanych w e-sklepie w określonym czasie, wzrósł w omawianych miesiącach o 2,8 proc. Przychody Zalando w II kwartale bieżącego roku wyniosły 2,6 mld euro (+3,4 proc. rdr). Niemiecka spółka podała również, że liczba jej aktywnych klientów wzrosła w porównaniu do I kwartału o 300 tys. do 49,8 mln. Liczba ta pozostała jednak poniżej 50,5 mln odnotowanych w II kwartale ubiegłego roku.
Co przede wszystkim miało tak pozytywny wpływ na wyniki marketplace’u? Sport. Zauważmy, że wykorzystując piłkarskie EURO 2024 oraz obecnie trwające igrzyska olimpijskie, Zalando uruchomiło kampanie z udziałem największych gwiazd footballu, w tym Roberta Lewandowskiego i Davida Alaby. Na podkreślenie zasługuje również fakt wypuszczenia przez omawiany podmiot pierwszej sportowej kolekcji. Wypracowane wyniki potwierdzają tę tezę. Segment B2C Zalando odnotował znaczący wzrost w kategoriach Sport, Designer i Beauty.
Przeczytaj również: Polska spółka przejmuje znane marki odzieżowe
Lato napędzane przez sport pozytywnie odbiło się na całorocznych prognozach Zalando. Niemiecka spółka przy okazji prezentacji kwartalnych wyników potwierdziła swoje oczekiwania co do wzrostu przychodów i rentowności. Podtrzymała również plany dotyczące inwestycji w sztuczną inteligencję oraz ekspansję nowych rynków.
Zalando zadba o polskie marki. Spółka wciąż będzie wspierała naszych twórców
Od lat obserwujemy coraz większe zaangażowanie Zalando we wspieranie polskiej mody. W czerwcu 2024 roku spółka już drugi raz uruchomiła kampanię marketingową mającą na celu lepsze wyeksponowanie krajowych marek. Tym razem La Mania, Lancerto, Kazar i Yes zostały zaproszone do projektu, w ramach którego stworzyły limitowane kolekcje, które klienci mogą znaleźć jedynie na Zalando.
W omawianym okresie Zalando podkreśliło również wyniki raportu pt. “Polska moda na europejskim wybiegu”. Według przeprowadzonego badania aż 50 proc. Polaków co najmniej kilka razy w roku sięga po produkty lokalnego pochodzenia. Przeprowadzona analiza wykazała również, że już ponad połowa polskich firm sprzedających online wykazuje obecność na zagranicznych rynkach, z czego aż 75 proc. planuje jeszcze odważniej eksplorować nowe rynki. – Jesteśmy dumni, że jako Zalando możemy wspierać rozwój polskiej mody, udostępniając partnerom takie narzędzia, jak ZEOS, dzięki któremu sprzedawcy mogą udostępniać swoje produkty na wielu marketplace’ach i łączyć się z dziesiątkami lokalnych operatorów w całej Europie oraz ZMS, które wspiera marki w skutecznych działaniach marketingowych na Zalando i w innych kanałach – podkreślił Daniel Rogiński, GM CEE Zalando.
Zalando zainwestuje w AI
Przy okazji prezentacji raportu finansowego za II kwartał 2024 roku niemiecka spółka opowiedziała o inwestycjach, które planuje zrealizować. Naszą szczególną uwagę zwrócił segment związany ze sztuczną inteligencją, która w coraz większym stopniu od miesięcy wspiera Zalando. Już przed rokiem marketplace opowiadał o wykorzystaniu nowych technologii we wsparciu chociażby logistyki. W jaki sposób teraz rozwój AI ma pomóc niemieckiej spółce?
Zalando stawia na poprawę doświadczeń konsumentów korzystających z jej usług. W związku z tym chce zainwestować we wzmocnienie działających już hubów technologicznych oraz przymierza się do uruchomienia centrum technologicznego w chińskim Shenzhen. Warta podkreślenia jest również wciąż obowiązująca umowa pomiędzy Zalando a OpenAI, w ramach której nieprzerwanie rozwijane są rozwiązania AI przeznaczone konkretnie dla branży mody.
Zdjęcie główne: mat. prasowy