Sprzedaż detaliczna w maju 2023 r. spadła o 6,8 proc. rdr. – informuje GUS. Okazuje się jednak, że są sektory, które w ostatnim miesiącu nie ucierpiały z powodu dwucyfrowego poziomu inflacji w Polsce. Jednym z nich jest sprzedaż internetowa.
Główny Urząd Statystyczny (GUS) podał dane dotyczące sprzedaży detalicznej w maju 2023. Największy spadek sprzedaży detalicznej w maju 2023 r. zanotowano w kategorii „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach”. Zmniejszenie sprzedaży dotyczyło również zakupów z grupy „meble, rtv i agd” (-14,8 proc.). Ucierpiały „paliwa stałe, ciekłe, gazowe” (-11,8 proc.) i „pozostałe” (-12,3 proc). 5,3 proc. spadek zanotowały jednostki handlujące żywnością, napojami i wyrobami tytoniowymi.
Sprzedaż internetowa rośnie
Odwrotną tendencję obserwujemy z kolei w kwestii detalicznej sprzedaży online. W maju 2023 (w porównaniu z kwietniem 2023) zanotowano tam 4,1 proc. wzrostu. Udział sprzedaży przez Internet w sprzedaży „ogólnej” zwiększył się z 8,1% w kwietniu 2023 r. do 8,5% w maju br.
Największą popularnością cieszyła się kategoria „tekstylia, odzież, obuwie” która zwiększyła swój udział w sprzedaży detalicznej z 20,0 proc. przed miesiącem do 22,6 proc. Coraz większy udział sprzedaży przez Internet raportowały również przedsiębiorstwa z grupy „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” (z 21,5 proc. w kwietniu 2023 do 22,2 proc. w maju 2023) “Spadek udziału zaobserwowano natomiast w jednostkach z grupy „meble, rtv, agd” (z 15,7 proc. do 15,1 proc.)” – czytamy w raporcie GUS.
Sprzedaż detaliczna w cenach stałych w maju 2023 r. była niższa niż przed rokiem o 6,8% . W porównaniu z kwietniem 2023 r. notowano spadek sprzedaży detalicznej o 1,0%.https://t.co/eiFNRJLmL7#GUS #statystyki #SprzedażDetaliczna #DynamikaCen #ceny #handel pic.twitter.com/7A7A7NYHPI
— GUS (@GUS_STAT) June 22, 2023
Zdjęcie główne: Pexels
Przeczytaj również: General Manager CEE Zalando dla Fashion Biznesu. „Naszą ideą jest bycie Starting Point for Fashion”