W tym tygodniu prezentujemy pierwszą z trzech części naszego cyklu, przedstawiającego prace końcowe absolwentów poznańskiej School of Form. (więcej informacji o uczelni znajdziesz TUTAJ)
Chcemy zaprezentować wszystkie z nich, ponieważ każda jest inna, ma przemyślaną i spójną koncepcję, a przede wszystkim piękny efekt końcowy.
OTULENIE
autor: Agata Birek
materiał: wełniane koce z recyklingu
Zadaniem, które postawiła sobie projektantka, było przekształcenie pierwotnej formy peleryny tak, by zachowując jej pierwotną otulającą uczynić ją atrakcyjnym okryciem dla współczesnej kobiety. Projekty wykonane zostały z miękkiej, ciepłej wełny. Wykorzystano w nich stare koce, z zachowaniem oryginalnych wzorów, a w niektórych celowo zmodyfikowano kolorystykę. Wybrany surowiec wynika z poszukiwań nowych rozwiązań zarówno w samych tkaninach, jak i metodach ich łączenia. Połączenia nie są czymś obcym; stapiają się z wełną, a jednocześnie uwypuklają, podkreślając geometryczność form.
Movement vs. Monument, body deformation
Autor: Aleksandra Bloch
materiał : gaza, klej, pianka, plastik, nity
Część badawcza projektu rozpoczęła się od spotkania z lekarzami ortopedii w Ortopedyczno-Rehabilitacyjnym Szpitalu Klinicznym im. Wiktora Degi Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu. Owocem tego spotkania stało się zainteresowanie skoliozą, deformacją ciała spowodowaną bocznym skrzywieniem kręgosłupa. Pacjentki noszące na stałe gorsety ortopedyczne ukrywają pod ubraniami ich, często niezwykłe, kształty, podkreślając deformację sylwetki. Założeniem projektu było rzeźbiarskie potraktowanie ciała tak, by nawiązać dialog pomiędzy osobami ze skoliozą. Projektantka proponuje wyciągnięcie gorsetów na zewnątrz, jako akcesorium, dodatek do ubioru. Projekt pochłonął 300 metrów gazy oraz 10 arkuszy polietylenu.
SPORT+FUN
autor: Aleksandra Kowalska
materiały: tkaniny sportowe i robocze, dzianiny
Punktem wyjścia dla powstania kolekcji była geneza streetwearu oraz jego obecne znaczenie. W zamierzeniu projektantki, kolekcja to protest wobec nudy i powtarzalności współczesnych projektów streetwearowych i jednocześnie nawiązywanie do jego punkowych i hip-hopowych korzeni. W kolekcji wykorzystane zostały grube, bawełniane dzianiny, ortaliony, tkaniny do produkcji odzieży roboczej. Odzież robocza, podobnie jak typowe dla streetwearu t-shirty, crewnecki, bluzy z kapturem i dresy stanowiły punkt wyjścia do zaprojektowania form i detali ubrań. W kolekcji widoczne są także nawiązania do stroju kapłanów, zarówno w formie, jak i w sposobie dekorowania. Grube czarne pasy zaczerpnięte z orantów przeplatają się z wariacjami na temat „trzech pasków na dresie”.
Prymitywy / Contemporary Prymitives
autor: Jagoda Fryca
materiały: elementy produktów masowych, klej, odpady
Projekt (kolekcja obuwia) powstał jako wynik fascynacji amatorskim wytwarzaniem przedmiotów codziennego użytku przez nieprofesjonalistów oraz refleksji nad produktem masowym. Rozważając produkt masowy jako zasób, bawiąc się gotowymi elementami, dającymi nieskończone możliwości, projektantka stworzyła gospodarkę produktów niedokończonych w miejsce tej, w której wszystko jest skończone i przeznaczone do tego, by szybko stracić aktualność. Przy tworzeniu kolekcji dyplomowej wykorzystała dostępne materiały i techniki, nazywając ten zabieg współczesnym prymitywizmem. Udostępniając w Internecie zdjęcia produktów wraz z krótkim opisem technik i materiałów, projektantka zaprasza do projektowania na własny użytek.
Autor: Agata Strójwąs
Materiały udostępnione dzięki uprzejmości School of Form.