Jako Wasz ulubiony portal branżowy (mamy nadzieję) postanowiliśmy zrobić serię artykułów pod tytułem “Ile to kosztuje”. Przybliżymy Wam kosztorysy sesji zdjęciowej, lookbooka czy artykułu sponsorowanego w topowych mediach.
Czy zastanawialiście się kiedyś, czego potrzebuje projektant, by zorganizować swój pokaz? Ubrań, butów, przestrzeni, modelek, fryzur i make-upu. Ale czy to na pewno wszystko? Spoiler alert: niezupełnie. Wraz z pomocą ekspertów, m.in. Magdaleny Rozenfeld, postanowiliśmy sprawdzić, jakie koszty profesjonalny pokaz mody. Te kwoty was zaskoczą.
Oświetlenie i technika- 20 000- 30 000zł netto
Zaczynamy od najdroższych wydatków czyli tych związanych z miejscem i jego otoczką. W przypadku dużego pokazu to koszt około 20 000- 30 000zł netto. W przypadku wydarzenia musimy liczyć się wydatkiem rzędu około 10 000zł netto.
Scenografia- 30 000zł / 35 000zł netto
To właśnie scenografia robi wizualny klimat pokazu. W przypadku pokazów Roberta Kupisza będzie to ścianka na której tle chodzą modele czy ogrodu kwiatów, który pamiętamy z wydarzenia Bizuu. W przypadku dużego pokazu z widoczną scenografią jest to koszt około 30 000zł / 35 000zł netto.
Miejsce – ok. 10 000 zł* za dzień
Wśród polskich projektantów dużą popularnością cieszą się przestrzenie eventowe, loftowe i hale widowiskowe. Wynajęcie takiego miejsca na cały dzień to koszt ok. 10 000 zł. Niektórzy właściciele takich miejsc do kwoty doliczają też rachunek za zużyte media. Przy imprezach masowych, takich jak pokaz mody właśnie, zużycie prądu i wody może być naprawdę duże.
Modele – od 700-1500 zł za os./dzień pracy
Stawka danej modelki lub modela może się różnić w zależności od jego doświadczenia, rozpoznawalności oraz prowizji, którą pobiera agencja. W Polsce na jeden pokaz (zakładając, że część modeli ma 2 wyjścia) projektanci zatrudniają min. 30 modeli.
Garderobiane- 4 500 zł netto
Garderobiane to osoby, który ubierają modelki. Te drugie zmieniają kreacje średnio dwukrotnie a jedna garderobiana obsługuje dwie modelki. Łączny koszt to 4 500 zł netto na średnio 30 modelek.
Stylista/reżyser – w zależności od doświadczenia oraz rozpoznawalności
Stawki stylistów mogą diametralnie różnić się od siebie. Niektórzy inkasują nawet kilka tysięcy za dzień pracy. Podobnie jest z reżyserami – stawki tych najbardziej doświadczonych mogą przekraczać 10 tysięcy złotych. Jak podpowiada Magda Karolkiewicz z Bizuu, styliści często wspierają się asystentem lub nawet dwoma. Ci także biorą gażę za swoją pracę.
Fotografowie – 1000-8000 zł (w zależności od pakietu)
Praca fotografów i operatorów wideo to również nieodzowny element pokazu. To właśnie oni produkują materiały, które następnie publikuje się w mediach. Absolutnym minimum są zdjęcia looków w wybiegu. Do tego może dojść również ścianka oraz backstage. Warto pamiętać o agencjach takich jak AKPA czy innych, które liczą sobie ok 2 000 zł za obecność.
Make-up i fryzury – barter
Firmy kosmetyczne często godzą się na współpracę barterową, w zamian za umieszczenie logo na ściance partnerskiej oraz wymienienie marki pośród partnerów pokazu. Makijażyści i fryzjerzy są opłacani wewnętrznie przez firmę kosmetyczną, która ich zatrudnia, a nie przez samego projektanta.
Catering – ok. 40 zł/os.
Catering na wydarzeniach modowych to już standard. Gościom najczęściej podaje się fingerfoody i napoje, jednak zdarza się, że dla wyselekcjonowanego grona serwowana jest cała kolacja. Na szczęście, tutaj też produkcja może starać się o współpracę barterową, lub obniżenie kosztów w zamian za późniejszą promocję firmy w mediach.
Płatni goście (influencerzy/celebryci) – 5000 zł/os.
Czy ktoś jeszcze wierzy, że znane twarze pojawiają się na pokazach z czystej przyjemności? Oczywiście, zdarzają się osoby, które przychodzą wspierać projektanta ze względu na przyjacielskie relacje z projektantem, natomiast w wielu przypadkach influencerzy wystawiają rachunki za pojawianie się na pokazowej ściance. Ci, którzy nie schodzą z pierwszych stron gazet, to koszt rzędu dobrych kilku tysięcy złotych.
Reżyser pokazu – 5 000-10 000zł netto
Producent to zaraz po projektancie najważniejsza osoba w teamie organizującym pokaz. To na nim spoczywa odpowiedzialność za partnerstwa oraz nadzór całego wydarzenia. Przyjmuje się, że wypłata producenta oscyluje w granicach 5 000-10 000zł netto.
Dodatkowe koszty
Wyżej wymienione kategorie generują tylko część kosztów, z jakimi musi liczyć się projektant chcący zorganizować pokaz. Nie możemy również zapomnieć o muzyce (stawka DJ’a to ok. 2 000 zł, nagłośnienie – kolejne 2 000 zł, a ZAIKS za utwór muzyczny przy grupie 200-500 osób – 466,35 zł), stworzenia całego backstage, bo oprócz ATM zwykle nie ma takiego zaplecza (wynajem mebli, oświetlenie, często dogrzanie, stanowiska do make up & włosy, wykładzina etc.) – to koszt około 10 000 zł netto czy sprawach technicznych, takich jak transport, czy obsługa sali.
Pamiętajmy o ściance, zaproszeniach, ochronie i agencji PRowej, która pomaga w obsłudze medialnej pokazu. To dodatkowe kilkanaście złotych.
Oczywiście w przypadku znanych projektantów, część kosztów pokazu pokrywają sponsorzy (w zamian za późniejszą promocję w mediach). Niestety, młodzi, niszowi projektanci często zmuszeni są organizować pokaz na własną rękę. Nie jest też tajemnicą, że wiele z kosztów rozlicznych jest w barterze. Taka branża. Spodziewaliście się takich kwot?
*wszystkie kwoty wymienione w artykule są orientacyjne – w rzeczywistości mogą się one różnić