#CareerMonday: O czym musisz pamiętać, jeśli planujesz otworzyć własny butik?

6104

Własny butik może być doświadczeniem satysfakcjonującym nie tylko w sferze finansowej, ale również osobistej. To, czy osiągniesz sukces, zależy od twojego, sprytu, pomysłowości, wyczucia potrzeb rynku. Posiadanie własnego butiku nie wygląda jednak jak na filmach, a przynajmniej nie na początku. To ciężka praca i długofalowy proces budowania struktury od samego początku. Radzimy, na co warto zwrócić uwagę. 

Nie da się ukryć, że realia dzisiejszego runku stawiają przedsiębiorców przed niełatwym zadaniem. Rok 2017 okazał się rekordowy pod względem liczby zamkniętych sklepów stacjonarnych na świecie. 6700 zlikwidowanych lokali to nawet więcej niż w 2008 roku, czyli okresie globalnego kryzysu finansowego. Wśród nich znalazło się wiele punktów znanych marek modowych, np. Ann Taylor, Gap, Michael Kors. Nie można jednak powiedzieć, że przedsięwzięcie w postaci prowadzenia butiku jest z góry skazane na niepowodzenie. Odrobina wyobraźni może zamienić Twoją lokalną działalność w intratny biznes.

Koszt wynajęcia lokalu

Nie podpisuj długoterminowej umowy najmu – nawet jeśli wydaje ci się to świetną okazją – dopóki nie zyskasz bezwzględnej pewności, że wybrana przestrzeń i lokalizacja odpowiadają twoim potrzebom. Nieprzemyślane warunki wynajmu lokalu to jeden z największych zabójców początkujących butików. Powinieneś dokładnie obliczyć zdolność sklepu do osiągnięcia wystarczającego zysku, aby w pełni pokryć koszty czynszu. Weź również pod uwagę, że prawdopodobnie będziesz musiał zatrudnić pracowników, co wiążę się z kolejnymi wydatkami.

Ruch

Nie wybieraj lokalizacji sklepu tylko dlatego, że lubisz jego okolicę lub otrzymałeś korzystną ofertę najmu. Na przykład jeśli jesteś marką oferującą produkty premium, a w konkretnym pasażu handlowym znajdują się wyłącznie sklepy outletowe, prawdopodobnie nie będzie to dla ciebie dobre miejsce. Poświęć czas na przeanalizowanie ruchu, który panuje wokół potencjalnego lokalu. Obserwuj ludzi i postaraj się przewidzieć, jaka część z nich mogłaby stać się twoimi klientami. Wczuj się w rolę. Czy przechodząc tędy wstąpiłabyś do tego typu sklepu?

Etyka pracy

Nie myśl, że prowadzenie butiku to praca pięć dni w tygodniu, od 9 do 17. Przygotuj się na siedem dni i długie dodatkowe godziny – szczególnie tuż po otwarciu, kiedy dopiero zaczniesz się wszystkiego uczyć. To jedyny sposób, który pozwoli ci na ewentualne modyfikacje modelu biznesowego, zarządzanie sklepem i nadzorowanie obowiązków powierzonych personelowi.

Atmosfera

Jeśli po prostu umieścisz ubrania na wieszakach, nie spodziewaj się zainteresowania ze strony konsumentów. Prawdopodobnie zakupią oni wówczas towar online lub u sprawdzonego sprzedawcy funkcjonującego na rynku od dawna. Stwórz wyjątkową przestrzeń. Niech twoi klienci chcą przebywać w twoim butiku, niech kojarzy im się z przyjemnym przeżyciem. Zadbaj o sposób prezentacji artykułów, zapach, czystość oraz wiedzę i nastawienie personelu, a także odpowiedni klimat, który będzie współgrał z filozofią twojej marki. W ten sposób zapewnisz klientów, że oferujesz im coś więcej niż mogą doświadczyć kupując przez Internet. Być może warto zatrudnić projektanta wnętrz, który pomoże ci funkcjonalnie zaplanować przestrzeń.

Obsługa klienta

Świetnie wyglądający sklep w doskonałej lokalizacji z atrakcyjnymi cenami już nie wystarczy. Zła obsługa klienta natychmiast zaskutkuje negatywnymi opiniami w mediach społecznościowych, a twojej marce może zniszczyć reputację nieodwracalnie. Pięciu zadowolonych klientów poleci twój sklep jednemu kolejnemu. Jeden niezadowolony klient powie pięciu innym, że sobie nie radzisz. Pomyśl o przeprowadzeniu szkolenia dla pracowników działu sprzedaży, aby pogłębić ich wiedzę na temat oczekiwań osób odwiedzających twój butik. Twoi pracownicy muszą być uprzejmi, chętni do pomocy, a także profesjonalni i dobrze poinformowani o tym, co sprzedają.

Ceny

Mimo że to wydaje się oczywiste, warto o tym wspomnieć – nie możesz wycenić towaru w swoim sklepie ani zbyt nisko, ani zbyt wysoko. Nieuczciwe ceny sprawią, że opinie o twoim sklepie z pewnością nie pomogą ci w jego dalszym rozwoju. Rzetelnie zbierz dane na temat konkurencyjnych stawek zarówno w handlu internetowy, jak i stacjonarnym. Starannie zaplanuj strategię określania cen, która jednocześnie zmaksymalizuje zysk i usatysfakcjonuje klienta. Rozsądna wycena wymaga wnikliwych codziennych obserwacji oraz doświadczenia.