WGW 2018: Prêt-à-porter

    79
    Kiedy:
    Wrz 21, 2018@17:00 – Gru 21, 2018@18:00
    2018-09-21T17:00:00+02:00
    2018-12-21T18:00:00+01:00
    Gdzie:
    lokal_30
    Wilcza 29A
    00-001 Warszawa
    Polska

    Prêt-à-porter
    artystki: Maria Anto, Ewa Bloom-Kwiatkowska, Karolina Breguła, Justyna Górowska, Zuzanna Janin, Ewa Juszkiewicz, Natalia LL, Jolanta Marcolla, Magdalena Moskwa, Małgorzata Markiewicz, Alicja Wysocka, Weronika Wysocka, Ewa Zarzycka

    Podczas otwarcia od 19.00 do 21.00: Eduarda Bones sisters DJ set

    Czas trwania wystawy: 21.09.2018–21.12.2018
    Godziny otwarcia galerii: śr.–pt. 12.00–18.00, sob. 12.00–15.00

    Tytuł wystawy nawiązuje do przełomowego momentu w historii ubioru – lat 50. XX wieku, gdy wraz z powstaniem przemysłu odzieżowego rozpoczął się proces demokratyzacji w dziedzinie mody, lecz również era dominacji koncernów, umocnienia wyzysku, wzrostu nadprodukcji oraz uzależnienia narzucanego kanonu wyglądu od kwestii rynkowych.

    Prêt-à-porter dotyczy ubioru jako środka wyrazu, którym posługują się artystki. Wielu z nich strój służył do autokreacji – strategii łączącej codzienność ze sztuką. W latach 70. artystki podjęły dialog z feminizmem – w ich twórczości doszła do głosu świadomość własnego ciała oraz siły oddziaływania konsekwentnie kreowanego wizerunku, który stawał się ważnym elementem strategii twórczej, a jego wyrazistość była orężem w zdobywaniu należnej im pozycji. Ubiór, który przez stulecia zdobił, zaczął nie tylko podkreślać indywidualizm i odrębność, ale też służyć jako narzędzie pozwalające wzmocnić dążenie do zdobycia pozycji w świecie sztuki na własnych zasadach, zarówno poprzez siłę własnej twórczości, jak i osobowości. W czasach PRL-u oryginalny, zgodny z trendami strój był również wyrazem niezgody na systemową szarzyznę i wszechogarniającą tandetę.

    Ubiór jako ważny element wyrażający ducha epoki pojawia się również w twórczości fotograficznej lub performerskiej artystek podejmujących krytykę uprzedmiotowienia kobiety poprzez narzucany jej wzorzec wyglądu. Dystans do samej siebie, do czynności związanych z podobaniem się lub podkreślaniem swojej pozycji artystycznej poprzez wygląd zdaje się tylko pozornie znajdować w opozycji do strategii związanej z kreacją wizerunku. Bardzo często postawa krytyczna jest również związana z kwestiami dotyczącymi tożsamości artystki – jej postawy wobec najważniejszych problemów współczesności. Staje się elementem mediacji pomiędzy artystką i jej biografią a światem zewnętrznym oraz zagadnieniami o charakterze uniwersalnym.

    Równie ważnymi podejmowanymi przez artystki problemami są kwestie etyczne i ekologiczne związane ze współczesnym przemysłem tekstylnym i wyzyskiem w wielkich szwalniach Azji i Afryki na użytek bogatego Zachodu, który przerabia miesięcznie setki tysięcy ton ciuchów, zalegających później na wysypiskach lub trafiających do sortowni i stających się częścią pseudocharytatywnego biznesu. Łącząc modę z aktywizmem społecznym, artystki stawiają na inny model pracy, bazujący na polskich tradycjach spółdzielczych i wspomagający emancypację zawodowo-finansową pracowników.

    Otwarcie wystawy odbędzie 21-23 września się w ramach Warsaw Gallery Weekend 2018. W piątek wieczorem będzie mu towarzyszyć DJ set Eduardy Bones. W sobotę o godz. 12.30 zapraszamy na śniadanie z artystkami, podczas którego odbędzie się performans projektantki mody i artystki Pat Guzik oraz performerki WetMeWild (Justyna Górowska). W performansie zostanie wykorzystana kolekcja Pat Guzik powstała z używanych, niepotrzebnych ubrań, propagująca ideę mody zrównoważonej.

    Wystawa zostanie poszerzona o akcje i performanse oraz o spotkanie w ramach kolejnego Seminarium Feministycznego, które odbędzie się 6 października o godz. 12.00.

    kuratorka: Agnieszka Rayzacher

    CZYTAJ WIĘCEJ