REKLAMA

NOWY CYKL: Większa sprzedaż, czyli po co sklepom visual merchandising

REKLAMA
REKLAMA

Architekci i projektanci wnętrz mają niełatwe zadanie – stałe elementy wnętrza muszą być tak zaprojektowane, aby nie tylko stworzyć visual merchandiserom przestrzeń do zaprezentowania swoich umiejętności, ale także, aby zapewnić klientom maksymalną wygodę. W projektach sklepów kluczowe znaczenie ma fakt, że przestrzeń musi być dostępna masowo. Wnętrze sklepu planowane jest w taki sposób, aby optymalnie wykorzystywać miejsce, ale jednocześnie nie stworzyć wrażenia, że sklep jest przeładowany towarem. Klienci nie będą chętnie odwiedzali sklepu, w którym z trudem przeciskają się przez alejki albo muszą włożyć dużo wysiłku, aby móc obejrzeć rzecz, która ich zainteresuje. Zbyt ciasno ułożone wieszaki na ekspozytorze, które trzeba siłą wytargać spomiędzy reszty ubrań, powodują natychmiastowe zniechęcenie i najczęściej rezygnację z zakupów w konkretnym sklepie. Rolą nie tylko projektanta, ale także i merchandisera oraz sprzedawcy jest rozumienie pewnych mechanizmów rządzących ludzkim zachowaniem – w swojej pracy dbają o to, aby stworzyć klientowi warunki sprzyjające podejmowaniu decyzji zakupowych i wzmacnianiu przywiązania nabywcy do marki.

(AllSaints, źródło: retaildesignblog.net)
(AllSaints, źródło: retaildesignblog.net)

Komfort klientów to bardzo ważna kwestia przy projektowaniu przestrzeni sprzedażowej. Na zakupach chcemy być maksymalnie samodzielni, dlatego w wielu sklepach, szczególnie sieciowych, towar jest wyeksponowany w taki sposób, abyśmy sami poradzili sobie po pierwsze ze ściągnięciem ubrania z wieszaka lub półki, a po drugie ze znalezieniem odpowiedniego rozmiaru. Projekty mebli sklepowych muszą uwzględniać deklarowaną przez sporą część klientów niechęć do angażowania sprzedawcy w proces wyboru odpowiedniego dla siebie towaru. Ta tendencja sprawia, że projektanci sklepów o dużym asortymencie muszą sprostać zadaniu zmieszczenia w sklepie wszystkich rozmiarów każdego produktu. Przykładowo w wielu sklepach obuwniczych, w miejscu, w którym wyeksponowany jest jeden egzemplarz, obok można znaleźć zapakowane w pudełkach dostępne rozmiary tego samego modelu – gotowe, by je zabrać do kasy. Nie musimy więc czekać, aż sprzedawca przyniesie nam z zaplecza drugi but, znajdzie odpowiednie pudełko, zapakuje obuwie itd. Biorąc pod uwagę fakt, że ¾ decyzji zakupowych podejmowanych jest przed półką sklepową, zaplanowanie wnętrza spełniającego potrzeby klienta okazuje się kluczowe dla skutecznej sprzedaży. Warto zaznaczyć, że obecnie spora część klientów dysponuje dość ograniczonym czasem, który może poświęcić na zakupy w sklepach stacjonarnych. Im sprawniej ci klienci będą mogli poruszać się po sklepie, tym większa szansa, że zdecydują się na zakup towaru i w przyszłości wrócą do sklepu.

(H&M, źródło: garde-intl.com)
(H&M, źródło: garde-intl.com)

Oprócz funkcjonalności i ciekawej aranżacji wnętrza ważna jest także atmosfera sklepu, która musi być dobrze przemyślana już na etapie projektowania. Materiały, z których są wykonane meble sklepowe, podłogi, ściany, oświetlenie, a także dekoracje – wszystko to nadaje później wnętrzu wyjątkowego charakteru. W przypadku sieciówek bardzo istotne jest …

Czytaj dalej

REKLAMA
REKLAMA

Newsletter

FASHION BIZNES