Historie największych luksusowych domów handlowych

330
źródło: www.dezeen.com

Luksusowe domy handlowe, oprócz przyciągania klientów spragnionych wysokiej jakości produktów, pełnią coraz częściej funkcję atrakcji turystycznej. Znajdziemy je w przewodnikach i umieszczamy jako obowiązkowy punkt w programie wycieczki. Przedstawiamy luksusowe domy handlowe, które podczas letnich podróży nie możesz ominąć.

Galeries Lafayette, Paryż

Źródło: www.wikipedia.com

Jego wnętrza przypominają bardziej operę niż dom handlowy, a kopuła wieńcząca całość zapiera dech w piersiach. Wnętrze Galeries Lafayette uderza przepychem i elegancją. W centralnej części budynku znajduje się ogromny hol, na który otwiera się kilka pięter ze sklepami. Kopuła, której wysokość dorównuje katedrze Notre Dame utrzymana jest w stylu secesyjnym, zdobiona witrażami i motywami roślinnymi.

Na dachu Galeries Lafayette znajduje się taras, na którym znajdziemy postument, upamiętniający nietypowe zdarzenie. W 1919 roku pilot Jules wylądował na dachu domu towarowego swoim dwupłatowcem. W ten sposób został zwycięzcą nagrody „za pierwsze lądowanie samolotem na dachu budynku w regularnej zabudowie miejskiej” i otrzymał 25 tysięcy franków.

Historia najsłynniejszego domu handlowego w Paryżu sięga 1893 roku. Pierwszy sklep koncernu powstał w Paryżu przy 1 rue Lafayette. Otworzyli go kuzyni Théophile Bader i Alphonse Kahn – na początku jako pasmanterię. Niedługo później wykupili pobliskie kamienice, by powiększyć swój sklep, a słynną i podziwianą dzisiaj kopułę postawili w 1912 roku. W ten sposób powstał luksusowy dom towarowy, który do dziś wzbudza zachwyt zarówno dzięki produktom, jak i swojej wyjątkowej architekturze. W 1916 roku kuzyni Bader i Kahn otworzyli pierwszy sklep marki Galeries Lafayette poza Paryżem – w Nicei. Pierwszy lokal zagraniczny otworzyli w 1920 roku w Londynie.

Wnętrze Galeries Lafayette monitoruje 360 kamer. Każde piętro galerii posiada swój własny, osobny sejf. Co wieczór pracownicy chowają w nim utarg, który dziennie wynosi około 4 miliony euro. Następnego dnia starannie przelicza się zgromadzone pieniądze, skąd trafiają one do kolejnego sejfu, położonego w podziemiu. Sejf ten pozostaje nieustannie pod szczególnym nadzorem.

Barneys, Nowy York

Źródło: www.ny.curbed.com

Barneys to amerykańska sieć luksusowych domów towarowych. Najbardziej znany jest jednak ten, mieszczący się przy Madison Avenue, gdzie zakupy robią najbogatsi mieszkańcy Nowego Jorku. Na swojej stronie internetowej Barneys przytacza wypowiedź Sarah Jessicy Parker dla magazynu “Vanity Fair”, która powiedziała: Jeśli jesteś osobą, która ciężko pracuje, musisz iść na zakupy do Barneys. To wielka nagroda.

Luksusowy dom handlowy założony został przez Barneya Pressmana, który w 1923 roku otworzył pierwszy sklep na Manhattanie, wynajmując pomieszczenie na rogu Siódmej Alei. Aby móc pozwolić sobie na jego dzierżawę, Pressman oddał w zastaw pierścionek zaręczynowy żony. Początkowo w ofercie domu handlowego można było znaleźć garnitury po niższych cenach. Pochodziły one między innymi z showroomów i sprzedaży upadłościowych. Barneys szybko zyskało dużą liczbę stałych klientów, a hasło: No Bunk, No Junk, No Imitations sprzyjały kampaniom domu handlowego.

Pod koniec lat 50. firmę przejął syn Barneya – Fred Pressman. To właśnie Fred zamienił Barneys ze sklepu outletowego w centrum z luksusowymi dobrami. Sklep zaczął sprzedawać ubrania najlepszych projektantów z całego świata. Fred Pressman wprowadził także modę damską oraz ekskluzywne kosmetyki.

Wśród licznych butików znajdziemy takie marki jak: Saint Laurent Paris, The Row, Balenciaga, Rick Owens, Burberry Prorsum, Dries Van Noten, Thom Browne, and Bettanin & Venturi, ale też specjalną linię produktów sygnowanych marką Barneys.

>>> Przeczytaj również: YouTube vs. Instagram – wojna gigantów z modą w tle?

KaDeWe, Berlin

Źródło: www.berlinmagazine.de

KaDeWe to luksusowy dom towarowy w Berlinie znajdujący się w dzielnicy Schöneberg. Uznawany za największy dom towarowy w Europie kontynentalnej. Jest drugim na świecie sprzedawcą żywności pod jednym dachem po tokijskim domu handlowym Takashimaya, a powierzchnia sprzedaży żywności jest większa o 600 m² od londyńskiego Harrodsa.

Budynek powstał w 1907 roku. Od początku oferował wymagającym klientom ekskluzywne produkty z całego świata. Wyróżniał go nie tylko ogromny wybór luksusowych produktów, ale również bardzo wysokie standardy obsługi. Dom handlowy miał tylko jedną, kilkuletnią przerwę. W 1943 roku uderzył w niego amerykański bombowiec, powodując pożar całego budynku. 3 lipca 1950 roku. z udziałem ponad 180 tys. berlińczyków, otwarto uroczyście pierwsze dwa odbudowane piętra KaDeWe.

Mimo prostej konstrukcji budynku, KaDeWe ma monumentalną i elegancką sylwetkę, dobrze korespondującą z jego luksusowym wnętrzem. W ośmiopiętrowym domu towarowym kupić można produkty takich marek jak: Dior, Gucci, Louis Vuitton, Chanel, Cartier Prada, Rolex oraz Yves Saint Laurent.

VITKAC, Warszawa

Źródło: www.vitkac.com

VITKAC to najbardziej ekskluzywny obiekt handlowy w Polsce, mieszczący się u zbiegu ulicy Brackiej i Alei Jerozolimskich w Warszawie. Założyciele domu – rodzina Likusów, wybrali nazwę Vitkac, aby upamiętnić ekscentrycznego polskiego artystę Witkacego, mieszkającego przez część życia przy Brackiej 23. Kolejnym nawiązaniem do historii jest fakt, iż w okresie międzywojennym właśnie przy ulicy Brackiej znajdowały się butiki najlepszych polskich i zagranicznych marek.

Budynek zaskakuje nowoczesnością i wykończeniem z granitu, stali nierdzewnej i betonu architektonicznego. W VITKACU znajdziemy cztery piętra z najbardziej luksusowymi markami odzieżowymi świata, między innymi: multibrandowy Likus Concept Store, w którym możemy nabyć ubrania z najnowszych kolekcji Acne czy Vetements. Wśród nich znajdziemy otwarte po raz pierwszy w Polsce sklepy tak znanych domów mody jak Bottega Veneta, Gucci, Lanvin czy Saint Laurent.

Wielbiciele aranżacji wnętrz też znajdą coś dla siebie. W VITKACU znajdują się luksusowe meble i dodatki do domu takich marek jak: Missoni Home, Driade oraz Flexform. Ponadto na dwóch ostatnich piętrach możemy odwiedzić ekskluzywne delikatesy i stylową restaurację. Wizyta tam to nie tylko uczta dla podniebienia – gości zachwyci także wspaniała panorama Warszawy.

Mall of the Emirates, Dubai

Źródło: www.coolcities.com

Mall of the Emirates założene przez Majid Al Futtaim Properties powstało w 2005 roku. Dom handlowy składa się z ponad 630 sklepów, 7900 miejsc parkingowych, ponad 100 restauracji i 80 butików luksusowych. Oprócz zakupów, na klientów czeka strefa rozrywki. Znajdziemy tam między innymi Ski Dubai, pierwszy na Bliskim Wschodzie kompleks narciarski oraz snow park we wnętrzu.

Ponadto w Mall of Emirates można obejrzeć sztukę teatralną w Dubai Community Theatre, które mieści 500 osób. Kolejne atrakcje to multiplex kinowy z 14 salami kinowymi czy miejsce rozrywki dla rodzin Magic Planet. Centrum handlowe usytuowane przy Sheikh Zayed Road, sąsiaduje z dwoma pięciogwiazdkowymi hotelami: Kempinski Mall of the Emirates i Sheraton Dubai Mall of the Emirates.

Isetan Shinjuku Store, Tokio

Źródło: www.isetan.mistore.jp

W Tokio, w dzielnicy Shinjuku, warto wybrać się do Isetan Shinjuku Store. Flagowy dom w Tokio uważany jest za jeden z najbardziej wpływowych w Japonii, ponieważ jako pierwszy przedstawia nowe trendy i produkty modowe oraz kulinarne. Dom handlowy ma swoje filie między innymi w Japonii, Bangkoku, Kuala Lumpur oraz Singapurze.

Dom mody ma w swojej ofercie zachodnie i japońskie marki, kimona, akcesoria, potrawy najlepszych szefów kuchni i cukierników, jak również ogromny wybór czekolady. Na dachu Isetan można podziwiać ogród. W 2013 roku w Isetan otworzono Muzeum Mody, które cieszy się dużą popularnością. Obok głównego budynku znajduje się kolejny, przeznaczony dla mężczyzn – Men’s Isetan. Na jego dachu znajduje się szkoła golfa. Oba budynki łączą mosty na trzecim i szóstym piętrze.

Asortyment domów mody jest w dalszym ciągu istotny, ale tłumy odwiedzające ich wnętrza każdego dnia przychodzą tam po coś więcej. Paryż, Nowy Jork, Tokio, Berlin czy Warszawa to miasta, w których “galeria handlowa” oznacza “dzieło sztuki”, imponujące swoim, rozmiarem i wystrojem wnętrz.

PODZIEL SIĘ