HISTORIA MARKI: Victoria Beckham – celebrytka, która odnalazła się w świecie mody

607
źródło: victoriabeckham.com

We wrześniu tego roku marka Victoria Beckham obchodziła dziesiąte urodziny. Wielu wątpiło czy w ogóle przetrwa pierwszy rok. Czołowa przedstawicielka WAGsów projektantką? Czas pokazał, że obrała dobrą ścieżkę.

Piosenkarka, żona gwiazdy, projektantka

Trudno pisać o marce Victoria Beckham w oderwaniu od historii jej założycielki. W gronie wielbicieli mody znana jest przede wszystkim jako projektantka. Dla reszty świata to była Spicetka i żona gwiazdy piłki nożnej Davida Beckhama. Spice Girls wciąż przywołują miłe wspomnienia – szczególnie u dzisiejszych trzydziestolatków. Posh Spice zamiast za talent wokalny, ceniona była głównie za kreacje. Świat ponownie przypomniał sobie o girslbandzie kilka tygodni temu, gdy dziewczyny ogłosiły trasę koncertową. Tym razem bez Victorii – jej czas od dawna zajmuje co innego.

źródło: eonline.com

Celebrytkom dziękujemy

Marka Victoria Beckham światło dzienne ujrzała w 2008 roku. I podobnie jak w przypadku innych debiutujących na rynku brandów, jej pierwsza oferta była bardzo skromna. Kapsułowa kolekcja składająca się z 10 eleganckich sukienek dedykowana była głównie koleżankom Victorii. To, co odróżniało początki marki VB od innych tego typu przedsięwzięć to presja, która ciążyła na założycielce. Musiała przecież udowodnić, że nie jest „ładną żoną popularnego męża” tylko poważną projektantką, a marka Victoria Beckham to nie kolejna celebrycka fanaberia.

Prasa nie była dla Beckham łaskawa. Jedni widzieli w projektach kopie sukienek ukochanej markii Victorii – Rouland Mouret, inni nie wierzyli, że eks-Spicetka jest w stanie sama cokolwiek zaprojektować.

źródło: British Fashion Council

Miranda Almond, redaktor mody w Harper’s Bazaar tłumaczyła:

W końcu była gwiazdą popu, a jej styl pozostawiał wiele do życzenia, więc jej własna linia modowa wydawała się trochę nie na miejscu.

Fala krytyki okazała się dla Beckham najlepszym motywatorem. Pomogli także najbliżsi przyjaciele – Jennifer Lopez, Eva Longoria i Marc Jacobs. Przyjaźń z tym ostatnim Victoria wyjątkowo sobie ceni. Poznali się, gdy ówczesny projektant Louis Vuitton wypatrzył zdjęcie Victorii z podrobioną torebką marki. Widok gwiazdy z tanią podróbką tak zafascynował Jacobsa, że nie tylko podarował jej oryginalny projekt, ale zapragnął się z nią zaprzyjaźnić. Victoria stała się nawet twarzą oryginalnej kampanii reklamowej Jacobsa z 2008 roku, którą odtworzyła dziesięć lat później z okazji urodzin własnej marki.

źródło: highxtar.com
źródło: vogue.co.uk

Przekonana do swojego pomysłu projektantka nie poddała się po pierwszych negatywnych komentarzach, co więcej postanowiła rozbudować kolekcję o kolejne elementy garderoby, czyniąc ze swojej marki, brand ready-to-wear z prawdziwego zdarzenia.

W wywiadzie dla amerykańskiej edycji „Harper’s Bazaar”, Caroline Rush, członkini British Fashion Council wspominała:

Podobnie jak w przypadku każdego celebryty, który bierze się za projektowanie, pojawił się pewien sceptycyzm ze strony branży. Wraz z kolejnymi kolekcjami został on jednak szybko rozwiany. Marka cieszyła się dużym zainteresowaniem ze strony prasy i kupców, wytworzyło się wokół niej dużo szumu. Wkrótce zaproszenie na pokaz [Victorii Beckham] było najbardziej pożądanym zaproszeniem podczas NYFW.

Pokaz w nowym wydaniu

W rozkręceniu biznesu i rozbudzeniu zainteresowania pomogła także wyjątkowa – jak na tamte czasy – strategia promocji marki. Projektantka zrezygnowała z organizacji typowych pokazów mody i postawiła na „kameralne” prezentacje w wyszukanych miejscach, osobiście przedstawiając gościom każdy z projektów. Pierwsza kolekcja pokazywana była w słynnym nowojorskim hotelu Waldorf Astoria. Nawet jeżeli branża powątpiewała w talent Victorii, niestandardowa forma prezentacji kolekcji przyciągnęła największych sceptyków.

Victoria zrezygnowała także ze wsparcia supermodelek, czy gwiazdorskich ambasadorów marki. Tę rolę bowiem przyjęła sama. Projektantka rzadko pokazuje się w ubraniach innych niż te z metką Victoria Beckham, a jeżeli robi wyjątki to bardzo okazjonalnie. Jej stylizacje – szerokie spodnie z kantem, eleganckie męskie koszule i szpilki, czy sportowe sneakersy z szykownym dresem i kaszmirowym swetrem są dzisiaj jednymi z najczęściej kopiowanych przez wielbicielki mody.

źródło: vogue.fr
źródło: fashioninside.net

Sklepy chcą Victorii

Osobiste zaangażowanie Victorii nie tylko w proces projektowania, ale także w budowanie wizerunku marki, przyniosło efekty. O ubrania z metką Victoria Beckham zaczęły zabiegać sieci handlowe – Selfridges, Net-a-Porter i inni. Elizabeth van der Goltz, dyrektor zakupów platformy Net-a-Porter tak tłumaczy sukces marki:

Victoria jest odnoszącą sukcesy bizneswoman, która łączy życie rodzinne i zawodowe. Naprawdę rozumie to, co kobiety chcą nosić i co sprawia, że ​​czują się dobrze na co dzień. Pod względem estetycznym bestsellerami wydają się być nadające się do noszenia podstawy garderoby, które są ponadczasowe – niezależnie od tego, czy jest to świetna kaszmirowa dzianina, czy jedwabna bluzka.
źródło: mirror.co.uk

Alternatywa dla Celine?

Dzisiaj śmiało można stwierdzić, że marka Victoria Beckham ze skromnego brandu rozwinęła się w jedną z najbardziej rozpoznawalnych marek modowych na świecie. Tak jak na początku, tak i dzisiaj w projektach zauważalne jest zamiłowanie do geometrycznych cięć i luksusowych materiałów. Minimalistyczne, niezwykle eleganckie kolekcje przyciągają wzrok nowoczesnym – ale wciąż – ponadczasowym krojem.

źródło: arcstreet.com

Po roszadach w Celine, to właśnie projekty Victorii Beckham – obok innej „celebryckiej” marki The Row (stworzonej przez siostry Olsen) – wymieniane są jako następcy w szafach Philomaniaczek. A to już naprawdę duże wyróżnienie.

10 lat minęło…

Victoria Beckham zmieniła skromny i osobisty projekt w przedsięwzięcie na skalę światową. Pierwszy butik marki został otwarty w Londynie zaledwie cztery lata temu, kolejny dwa lata później w Hongkongu. Ubrania i akcesoria marki sprzedawane są w ponad 400 miejscach na świecie w ponad 50 krajach, a dla Beckham pracuje ponad 180 osób. Marka ma na koncie wiele prestiżowych nagród, wśród nich nagrody Best Designer Brand i Brand of the Year przyznawane przez British Fashion Council. A sama projektantka? W ubiegłym roku z rąk księcia Williama odebrała Order Imperium Brytyjskiego za zasługi dla branży mody.

Jak na dziesięć lat to chyba całkiem niezły sukces?

źródło: makeupaurbeauty.com

Okrągłe urodziny marka obchodziła wyjątkowo – w Londynie w galerii Thaddaeus Ropac. W urodzinowej kolekcji pojawiły się klasyki marki – obszerne garnitury, eleganckie dzianinowe sukienki, oversizowe płaszcze, spodnie z rozcięciami (trend alert!) i kobiece, warstwowe sukienki.

Jubileuszowa kolekcja została bardzo dobrze przyjęta przez krytyków. Zresztą, od momentu debiutu pełnej kolekcji ready-to-wear, na próżno szukać negatywnych komentarzy kierowanych w stronę marki. Złowrogie uwagi pojawiają się, owszem – ale są wymierzone w projektantkę. Że się nie uśmiecha, jest sztywna i nie wie co to poczucie humoru. Odpowiedź projektantki? Kolekcja t-shirtów ze sloganem „Fashion Stole My Smile”. Więcej dodawać nie trzeba…

źródło: wmagazine.com

Klucz do sukcesu

Spójne kolekcje, najwyższa jakość i… niedużo szaleństw. Oto klucz do sukcesu. Marka Victoria Beckham to jeden z tych brandów, w których kobieta ubierze się od stóp do głów i zawsze będzie wyglądać dobrze. A czy nie o to właśnie chodzi? Jedynym hamulcem przed zakupami u Victorii może być cena. I w tym przypadku znalazło się jednak rozwiązanie.

Po pierwsze, Victoria, Victoria Beckham – trendy kolekcja z nieco niższymi cenami (niestety wciąż z „górnej półki”). Do tego linia akcesoriów, okularów, butów i torebek.

źródło: fwrd.com

Po drugie – współpraca z sieciówkami. Kolekcja dla amerykańskiej sieci Target i modowo-sportowy projekt dla marki Reebok, który jest zapowiedzią długoterminowej współpracy.

źródło: culturewhisper.com

Po trzecie – własna linia kosmetyków pod auspicjami Estee Lauder. Tak dobrze przyjęta, że jej kontynuacja jest niemal pewna.

Mimo początkowej krytyki i niedowierzania, marka modowa stała się dla Victorii projektem życia. Trud włożony w jej rozwój, opłacił się. Dzisiaj Victoria Beckham to marka zupełna. A Victoria? Trudno pomyśleć o niej inaczej niż jako o projektantkce.

>>> Przeczytaj także: Random Identities. Wysoka moda w cenie sieciówki?