REKLAMA

Moda ślubna – dlaczego kusi polskich projektantów?

REKLAMA

Wielu projektantów – fantastycznych w swoim fachu, wciąż poszukuje nowych wyzwań. Podejmują liczne współprace, poszerzają usługi o nowe dziedziny. Jednym z mocnych segmentów, do którego polscy projektanci lgną – jest moda ślubna.

Moda ślubna to niezwykle specyficzny segment. Z jednej strony – dość konserwatywny, gdyż wiele panien młodych wciąż ma utarty pogląd na swój wygląd tego dnia i wybiera dość klasyczne projekty. Z drugiej strony moda ślubna rocznie prezentuje i adaptuje nowe trendy, które potem prezentowane są na ślubnych wybiegach.

To niezwykle kusząca branża – poprzez suknie ślubne można ukazać swój kunszt i najwyższą jakość krawiectwa. Coraz więcej projektantów – i to nie zagranicznych, ale polskich, chętnie dołącza do swego portfolio tę dziedzinę. Wśród rodzimych marek dość wysoko plasuje się Maciej Zień, Paprocki & Brzozowski oraz Bizuu. Całkiem niedawno do ślubnego segmentu dołączyła także Lidia Kalita. Dlaczego moda ślubna jest tak kusząca?

Niewątpliwie zauważyliśmy, iż ostatnie lata bardzo mocno rozwinęły ten rynek, klientki coraz odważniej i pewniej przychodzą do projektantów, aby wspólnie stworzyć wyjątkową i spersonifikowaną suknię na ten jeden z najważniejszych dni w życiu każdej kobiety. W naszym przypadku trudno mówić o „wejściu” – była to naturalna konsekwencja tworzenia projektów na wyjątkowe okazje dla naszych klientek” – podkreśla duet Paprocki&Brzozowski.

Podobne spostrzeżenia ma także Maciej Zień, od wielu lat blisko związany z modą ślubną: Możliwość bezpośredniego kontaktu z klientem jest dla mnie niezwykle ważna. Zawsze rozmawiam z  klientką, aby doprecyzować, jakie oczekiwania ma ona wobec swojej wymarzonej sukni, jaki styl najchętniej wybiera i w jakim kierunku muszę podążać projektując kreację. Chcę, aby przyszła Panna Młoda czuła się jak najbardziej komfortowo, dlatego też tworzenie sukien ślubnych traktuję jako współpracę. Dodaje również: Projektowaniem sukien ślubnych zajmuje się już od niemal 20 lat. Nadal jednak sprawia mi to dokładnie taką samą przyjemność i satysfakcję jak przy pierwszym projekcie dla Panny Młodej. Cieszę się, że w taki sposób mogę towarzyszyć kobietom w tym wyjątkowym dla nich dniu i równocześnie zdaję sobie sprawę z odpowiedzialności, która na mnie spoczywa. Traktuję to  jako duże wyzwanie.

A dlaczego z modą ślubną postanowiła się zmierzyć Lidia Kalita? Przede wszystkim dlatego, że temat zaczął mnie interesować. Chciałam stworzyć takie spektakularne kreacje, które byłby moje. Poza tym – było dużo zapytań klientek o to, kiedy taka kolekcja powstanie. To był moment w którym znalazłam też przepiękne tkaniny. Wszystko razem złożyło się na końcowy efekt.

ślubna
Maciej Zień, kolekcja “First Lady”

Co ważne, suknie ślubne od polskich projektantów nie mają wiele wyższych cen niż te z salonu. To istotne, gdyż zdecydowana większość panien młodych decyduje się na zakup sukni w salonie lub uszycie jej na miarę. Według Ogólnopolskiego Raportu Ślubnego Pracowni Sukien Ślubnych Kamy Ostaszewskiej  – jedynie 8,3% planuje wypożyczenie sukni lub kupienie jej w komisie (3,4% ankietowanych).

W Stanach Zjednoczonych to Vera Wang otoczona jest ślubnym kultem, a każdy rodzic marzy, by zobaczyć swoją córkę w sukni jej projektu przed ołtarzem. W Polsce żaden projektant nie osiągnął takiego poziomu fanatyzmu, ani… tego przedziału cen.

Jak donosi raport kosztów związanych ze ślubem i weselem na bazie Ogólnopolskiego Badania Nowożeńców – średnia kwota jaką pary przeznaczają na strój to pomiędzy 2 a 4 tys. złotych, a nawet mniej. Powyżej 4 tys. są w stanie zapłacić “dojrzalsi” nowożeńcy, czyli osoby powyżej 31 roku życia.

>>>Czytaj również: MARKETING: Jak sieciówki reagują na zmianę stylu nastolatków, którzy nie chcą już mieć tylko chcą być

Wiedząc, że ceny sukien z ekskluzywnych salonów mogą zaczynać się nawet od 6 tysięcy, suknie od polskich projektantów to wydatek ok. 3-9 tys. złotych, przy czym koszty także zawierają kompleksowe poprawki i przymiarki. To nie wszystko co oferują – polscy projektanci coraz bardziej pną się do góry i poważnie traktują ten segment, tworząc urzekające kolekcje oraz kampanie. Najnowsza kolekcja sukien ślubnych Macieja Zienia składa się z 8 niepowtarzalnych projektów ze sprowadzanych na specjalne zamówienie jedwabiów, muślinów i tiulów. Z kolei Paprocki&Brzozowski postawili na magiczną kampanię z Edytą Zając w roli głównej, a projekty Lidii Kality można podziwiać na wystawie w Designer Gallery w warszawskiej Galerii Mokotów.

ślubna
fot. Dawid Klepadło

Moda ślubna kusi i jest fantastyczną alternatywą dla lokalnych sklepików z sukniami ślubnymi. Nie przeznaczając na tak ważną suknię większej puli pieniędzy niż w typowych salonach ślubnych, panna młoda może mieć naprawdę oryginalny projekt. Zysk dla projektantów? Nowe możliwości, szansa na rozwój kreatywności, a także – prawdziwe wyzwanie.

Autor: Kaśka Michalak

REKLAMA
REKLAMA

Newsletter

FASHION BIZNES