Trendbooki – najbardziej zagadkowe książki świata mody

2278
Trendbook d.cipherfm, źródło: dcipherfm.com

Nie każdy może je kupić, ich cena szokuje, a proces ich powstawania rozumie tylko nieliczna grupa wtajemniczonych. Nie tylko w Polsce, ale i na całym świecie – choć w nieco mniejszym stopniu – trendbooki to nadal pozycje zagadkowe. Wpisanie tego terminu do wyszukiwarki Google prowadzi do firm zajmujących się ich wydawaniem i do konkretnych egzemplarzy do kupienia. Niewiele w Internecie jest fachowych definicji czy opracowań, wyjaśniających jak działają.

A jednak w najróżniejszych branżach, w tym branży mody, trendbooki odgrywają niezwykle istotną rolę. Nie łudźmy się, że projektanci sami, bez żadnej pomocy, wpadają na wszystkie swoje pomysły. Tworząc moodboardy i zastanawiając się nad tematem przewodnim kolekcji posiłkują się opasłymi albumami o wartości od kilku do kilkunastu tysięcy złotych.

promostyl 2
Promostyl to jedna z najbardziej znanych agencji trendforecastingowych, źródło: promostyl.com

Jak sama nazwa wskazuje, tematem trendbooków są trendy. W albumach przeznaczonych dla branży tekstylnej projektanci znaleźć mogą podpowiedzi dotyczące niemal wszystkich cech ich produktów – wzorów, krojów, kolorów i zestawień kolorystycznych, materiałów, sylwetek czy stylów. Za pomocą tych wartości trend forecasterzy przekazują artystom informacje o trendach. Prawa autorskie do wszystkich idei zawartych w albumach przechodzą na ich nabywców, dlatego projektanci do woli mogą wykorzystywać je w swojej pracy twórczej.

Trendbooki zawierają jednak dużo więcej niż zbiór inspiracji do zaprojektowania sukienki, a żeby to zauważyć, trzeba zastanowić się nad naturą samego trendu. Nie jest on wymyślany w oderwaniu od rzeczywistości, a wręcz przeciwnie – jest wyrazem zmian zachodzących w społeczeństwie. Praca w agencji prognozowania trendów polega na opracowywaniu trendów – zauważaniu i analizowaniu, a nie wymyślaniu ich. Opracowywane są zwykle na podstawie zachowań tzw. pionierów, najbardziej nastawionego na nowości typu klientów. W książkach o trendach znaleźć można nie tylko pomysły na wygląd projektu czy nawet całej kolekcji, ale też wskazówki dotyczące sposobów dotarcia do klienta, budowania wizerunku opracowywania strategii rozwoju marki i produktu czy komunikacji z otoczeniem firmy.

promostyl
Fragment trendbooku agencji Promostyl, źródło: promostyl.com

Trendbooki to niecienkie, stustronicowe książeczki, a duże, ciężkie, grube albumy o starannie dopracowanej szacie graficznej. Niemal do każdego dodawane są płyty CD/DVD, na których zawartość całej książki zapisana została przy użyciu grafiki wektorowej. Tworzone są z przeznaczeniem na sezony – takie, jakie obowiązują w branży mody, czyli jesienno-zimowy i wiosenno-letni. Wydawane muszą być jednak z jeszcze większym wyprzedzeniem, niż to, z jakim projektowane są kolekcje. Zazwyczaj jest to osiemnaście miesięcy, choć nierzadko publikacja wyprzedza sezon nawet o dwa lata. Przygotowanie albumu trwa kilka miesięcy – przykładowo agencji Promostyl zajmuje to około pięciu. Okres ten obejmuje spotkania analityków, następnie szczegółowe opracowywanie w zespołach projektowych kierunków rozwoju, a na koniec wizualizowanie pomysłów przez projektantów, stylistów i grafików.

Publikacje wydawane są przez specjalne biura zajmujące się prognozowaniem trendów. Rzekomo najstarszym tego typu przedsiębiorstwem jest Promostyl. Założona w 1966 r. paryska agencja trend forecastingowa, swoje albumy kieruje do przedstawicieli różnych branż. Co pół roku wyznacza cztery główne kierunki trendów. Jak większość tego typu podmiotów, oprócz prognozowania trendów, zajmuje się też doradzaniem konkretnym markom w zakresie komunikacji, rozwoju bądź pozycjonowania.

lidwij edelkoort
Strona z trendbooka Li Edelkoort, źródło: edelkoort.com

Niewątpliwie najbardziej znaną osobą zajmującą się prognozowaniem trendów, m.in. dla branży mody, jest Lidewij Edelkoort. Jej sława sprawia, że z kolei jednym z najbardziej rozpoznawalnych biur projektowych zajmujących się wydawaniem trendbooków jest założone przez nią Trend Union. Holenderka i jej pracownicy tworzą albumy przeznaczone m.in. dla przemysłu tekstylnego, wnętrzarskiego i kosmetycznego. Książki robione są ręcznie i wydawane są w ośmiu kategoriach dotyczących: przeglądu trendów, ogólnej prognozy trendów, kolorystyki, odzieży sportowej, architektury, wzorów, mody męskiej oraz stylu życia. Inne znane firmy zajmujące się wydawaniem albumów z zestawieniami trendów to: Milou Ket, NellyRodi, Fashion Snoops, Peclers Paris, Infomat, Color Portfolio, Brand New World, KM Assosiates czy Trendstop.

Autor: Ela Baron