Świadomy rodzic. Jak wygląda polska moda dziecięca?

2515
Źródło: kidsfashionblogger.com.au

Ubrania dla dzieci to nie tylko różowe koszulki z Hello Kitty. W Polsce powstaje coraz więcej brandów oferujących odzież dziecięcą, a rodzice cenią je za oryginalny design oraz wysokiej jakości materiały. Także platformy sprzedażowe zauważyły duży potencjał tej branży i otworzyły osobne działy oferujące tylko i wyłącznie odzież dla najmłodszych. Jak mówi Katarzyna Wosiek z Showroom Kids:

aQademia
aQademia

Zauważyliśmy potencjał w tym obszarze jakieś półtora roku temu, zgłaszało się do nas coraz więcej marek dedykowanych najmłodszym. Ze względów biznesowych postanowiliśmy stworzyć oddzielną platformę, zamiast dodawać kategorię „Dziecko”. Po niecałych 2 latach współpracuje z nami już ok. 200 brandów i to nie tylko polskich. Staramy się starannie selekcjonować marki, tak aby nasz content cechował się wysoką jakością: począwszy od jakości zdjęć po sposób, w jaki zapakowany jest produkt. 

Na pytanie, co spowodowało taki wzrost zainteresowania rzeczami dla najmłodszych oraz na co rodzice zwracają szczególną uwagę, pani Katarzyna dodaje:

Rodzice poszukują czegoś oryginalnego dla swoich pociech, szczególnie zwracają uwagę na jakość ubranek, to czy tkaniny posiadają eco certyfikaty,   czy zawierają sztuczne elementy, czy są bezpiecznie dla ich dzieci. Polscy projektanci oferują ciekawsze projekty pod względem konstrukcyjnym i graficznym. Te rzeczy są atrakcyjniejsze, niekoniecznie droższe od tego, co możemy znaleźć w sieciówkach, a przede wszystkim starannie zaprojektowane i odszyte. Warto zaznaczyć, że większość właścicieli polskich marek to rodzice, którzy dostrzegli niszę na rynku i stworzyli swoje biznesy, aby zaspokoić oczekiwania związane z tym, co ma nosić ich dziecko. 

Założycielki i projektantki marki Boginie przy Maszynie zgadzają się z tym, że to jakość ma największe znaczenie przy tworzeniu dla najmłodszych:

Boginie przy Maszynie
Boginie przy Maszynie

Dla nas najważniejsza jest przede wszystkim jakość materiałów. Wygoda i dla dziecka, i dla rodzica stoi na równi z wyglądem, dlatego ciuszek musi świetnie wyglądać, dobrze się nosić i prać. Musi wytrzymać ekstremalne użytkowanie, któremu dziecko ciągle je poddaje. Na drugim miejscu – stawiamy na oryginalność produktu, nie znosimy powielania wzorów, cudzych pomysłów. Nawet każdy wykrój robimy same, metodą prób i błędów. Myślę, że dlatego ubranka BPM można rozpoznać z daleka.

Faktycznie, projekty marki Boginie przy maszynie cechują się oryginalnymi projektami, które zdobywają coraz większą popularność wśród rodziców, poszukujących dla swoich pociech czegoś więcej niż powielanych motywów z sieciówek. W ich ofercie znajdziecie między          innymi: bluzy, spodnie czy kombinezony,  które z pewnością pokochają Wasi podopieczni.

Marka Icon Store to z kolei brand oferujący ubrania z oryginalnymi, tworzonymi przez założycielkę wzorami. W proponowanych ubraniach dla najmłodszych znajdziecie głównie legginsy, które umożliwią dzieciakom dużą swobodę ruchu. Projektantka marki porównuje materiały, które znajdziemy na półkach sklepowych z tymi wykorzystywanymi przez nią:

Icon store/PinkWings
Icon Store/PinkWings

Sporo rodziców jest jeszcze nieufnym wobec niektórych materiałów, których używam, ale jeśli sami przyjrzą się ubraniom z sieciówek, to to co wydawało im się czystą bawełną, tak naprawdę jest 100% poliestrem. Technologia materiałów poszła już tak daleko i jest na tyle przyjazna, że nie powinniśmy się jej bać. Polary – tak uwielbiane przez rodziców, to nic innego jak przerobione plastikowe butelki. W  latach 90. prawie każda dziewczynka biegała w leginsach do kolana z lycry i koszulkach z frędzlami. Nikt wtedy nie przywiązywał wagi do materiału, po prostu były wygodne. Dzisiejsze tkaniny oddychają i są przyjazne skórze. Sama testuję swoje produkty na sobie i dzieciach. Ponadto sukcesywnie uwzględniam uwagi klientów, jeśli się takowe pojawiają. Icon to moje trzecie dziecko!

A co z trendami? Czy w modzie dziecięcej także przywiązuje się do nich dużą uwagę? Jak mówią: Edyta Cyndecka oraz Patrycja Woy- Wojciechowska z marki aQademia:

Staramy się projektować z serca. Trendy zawsze mają wpływ na projekty w     takim samym stopniu jak nasze subiektywne spojrzenie na modę retro, która stanowi nasze główne źródło inspiracji.

aQademia to marka, która powstała na potrzeby programu telewizyjnego „Akademia Dobrych Manier”. Ubrania proponowane przez brand to klasyczne fasony i subtelne kolory: róże, beże, szarości. Jak zapewniają właścicielki, taka moda nie przekonała do siebie jedynie rodziców, ale zyskała także uznanie w oczach młodych klientów, którzy w ubraniach aQademii czują się po prostu wyjątkowo. Projektantki wymieniają:

Dziewczynki uwielbiają sukieneczki z kołnierzykami. Chłopcy po założeniu koszulek i naszych kamizelek od razu się prostują.

aQademia
aQademia

Na pytanie, w jakim kierunku idzie polska moda dziecięca, entuzjastycznie odpowiadają:

Jesteśmy zachwycone, obserwując jak wspaniale rozkwita polska moda dziecięca. Same wiemy, że tego typu działanie musi być poparte olbrzymim entuzjazmem, nakładem pracy i finansów. To dziedzina w której nie jest łatwo przetrwać… Rodzice doceniają w małych firmach, takich jak nasza aQademia, oryginalność i nietuzinkowość. Szyjemy w bardzo małych ilościach i przykładamy wielką wagę do detali. Tak naprawdę ten proces twórczy sprawia nam największą radość, podobnie jak entuzjazm dzieci zakładających nasze ubranka. 

Miejmy zatem nadzieję, że pociechy przyzwyczajone od najmłodszych lat do dobrej jakości materiałów, będą zwracać na nie dużą uwagę także w późniejszym życiu. Nasza świadomość i podejście do mody powoli się zmienia, ale w przyszłości to może dzisiejsze dzieciaki będą wybierały dobry design i jakościowe produkty, zamiast sięgać po dziesiątą koszulkę z sieciówki.

Tekst: Tatiana Zawrzykraj