RAPORT: Branża fashion na czele adaptowania się do zmian zakupów mobilnych

REKLAMA

Criteo – firma technologiczna zajmująca się marketingiem efektywnościowym, opublikowała raport Fashion Flash Report 2016. W raporcie Criteo poddało analizie zachowania zakupowe konsumentów sektora modowego. Na podstawie  uzyskanych wyników firma opracowała rekomendacje dla sprzedawców branży fashion na całym świecie.

Trend mobile dominuje w branży modowej

Badanie Criteo pokazało wzrost znaczenia urządzeń mobilnych w globalnych zakupach e-commerce w branży modowej. W Japonii, Korei Południowej i Wielkiej Brytanii ponad połowa wszystkich e-zakupów w sklepach fashion jest dokonywana za pomocą urządzeń mobilnych. W Polsce 18% kupujących produkty wybiera tablet lub smartfon. Spośród wszystkich transakcji mobilnych w Polsce 65% jest dokonywana za pomocą smartfona, a tylko 35% z poziomu tabletu. Analiza przeprowadzona przez Criteo pokazuje, że na małych ekranach telefonów, fashioniści wolą kupować produkty z niskim ryzykiem, jak t-shirty czy koszule, oraz takie, których nie muszą przymierzać (akcesoria).

Nowe pokolenie klientów branży modowej

Według danych zebranych przez Criteo, w branży fashion prawie 2/3 kupujących poniżej 35 roku życia dokonuje zakupów z poziomu smartfona. To konsumenci, nazwijmy ich smartfonistami, którzy stanowią bardzo ważną grupę docelową dla sprzedających i posiadają kilka cech charakterystycznych:

  • Smartfoniści są o 32% bardziej skłonni niż kupujący za pomocą komputera do zamówienia kilku sztuk produktu i zwrócenia tych egzemplarzy, które im nie odpowiadają.
  • Około 30% więcej kupujących z poziomu smartfona niż komputera uważa, że szybki zwrot produktu jest jednym z kluczowych aspektów zakupu.
  • Większość smartfonistów nie tylko kupuje nowe ubrania, oni je kochają. Smartfon jest dla nich pierwszym urządzeniem, wykorzystywanym do przeglądania nowej oferty e-sklepów odzieżowych.
  • 58% Smartfonistów przyznało, że cena produktu ma dla nich znaczenie. Podobnie deklarują kupujący za pomocą komputera (58%) oraz tabletu (57%).
  • W porównaniu do klientów komputerowych, dla kupujących z poziomu smartfona dużą rolę odgrywają sieci społecznościowe, gdzie zamieszczają zdjęcia zakupionych towarów  (takie zachowanie zadeklarowało 37% użytkowników urządzeń mobilnych vs. 20% klientów, którzy dokonują transakcji za pomocą urządzeń desktopowych).
  • W grupie wiekowej 25-44 lata większość Smartfonistów chętnie kupuje w aplikacjach.  Użytkownicy powyżej 45-tego roku aplikacje wybierają niechętnie.

Device-hopping to nowy sposób fashionisty na udane zakupy

W Stanach Zjednoczonych ponad 79% kupujących z poziomu smartfona oraz 87% użytkowników finalizujących zakupy na tablecie korzystało także z innych urządzeń na ścieżce zakupowej.

Zgodnie z raportem Criteo, w zakupach o świcie prym wiodą urządzenia mobilne. W ciągu dnia chętniej przeglądamy oferty sklepowe na komputerze, by wieczorem znów kupować przez tablety i smartfony. Analiza zachowań zakupowych użytkowników na wszystkich urządzeniach, z których korzystają jest kluczem do zaplanowania odpowiedniej kampanii reklamowej. Przy użyciu właściwej technologii marketerzy mogą umiejętnie dotrzeć do  użytkownika, niezależnie od etapu ścieżki zakupowej, na jakim się znajduje i urządzenia, z którego korzysta.

Zmienni klienci targetem dla marketerów

Pozyskiwanie nowych klientów zawsze było i pozostanie kluczowe dla sprzedawców w branży fashion. Atrakcyjną grupą docelową do pozyskania przez marketerów są tzw. “zmienni klienci” – fashioniści, którzy co najmniej raz do roku kupują u nowego sprzedawcy. Zmienni klienci zazwyczaj mają poniżej 45 lat, korzystają z różnych urządzeń, znają się na modzie i kupują więcej niż przeciętny klient. Według raportu Criteo głównymi czynnikami, zachęcającymi nowych klientów do zakupów są: niskie ceny i specjalne oferty, bogaty asortyment, reputacja i sposób, w jaki prezentowane są produkty na stronie e-sklepu. Towary, które są kupowane na specjalne okazje lub rzadko, jak na przykład stroje kąpielowe, znajdują się wśród produktów, które zmienni klienci kupują w nadwyżce. Są więc  dobrymi produktami do zwrócenia ich uwagi. Ale aby ich zatrzymać (co jest najważniejsze, bo potrzeba wielu transakcji, aby zakupy klienta stały się dochodowe) potrzeba efektywnych działań, takich jak: szybka dostawa, świetna oferta, doskonała obsługa klienta i łatwa do nawigacji strona internetowa czy aplikacja.

Pełna wersja raportu jest dostępna na stronie: Fashion Flash Report: Wooing the New Generation of Fashion Shoppers.


O firmie Criteo

Criteo dostarcza spersonalizowane kampanie efektywnościowe na dużą skalę. Mierząc sprzedaże post-click, czyni wskaźnik ROI transparentnym i łatwym do zmierzenia. Criteo zatrudnia ponad 2 tys. pracowników w 31 biurach w obu Amerykach, Europie i Azji, obsługujących ponad 12 000 reklamodawców z całego świata. Criteo zbudowało także bezpośrednie relacje z ponad 17 000 wydawców na całym świecie.

 

Tagi

Criteo

Newsletter

FASHION BIZNES