Przewidywanie trendów i zachowań zakupowych nie polega na wróżeniu, lecz wnikliwej analizie

371
Źródło: whicherp.com

Przemysł modowy zawsze chce wiedzieć, co będzie kolejnym wielkim trendem, na co zwracać uwagę, w co inwestować. Czy jednak wróżenie z fusów zapewni markom wiedzę na temat przyszłości? Oczywiście, że tak, pod warunkiem, że owe fusy będą pochodziły z naparu wszelkich doświadczeń, badań i analiz.

Firmy modowe muszą radzić sobie z niezwykle dynamicznym środowiskiem, gdzie w każdym sezonie pojawiają się nowe style i trendy, zmuszając tym samym marki do wyprzedawania towarów z poprzednich sezonów. Jakby tego było mało, konsumenci są bardziej wymagający, szukając w marce indywidualizmu i wszechstronności. Na szczęście z pomocą przychodzi analiza predyktywna! Czym jest i co dzięki niej marki mogą osiągnąć?

W wielkim skrócie analiza predyktywna jest dziedziną wykorzystującą istniejące techniki analizy statystycznej i modelowania, aby w ramach określonych potrzeb odkryć prawidłowości, powiązania i korelacje w danych, a następnie na ich podstawie stworzyć predykcje, czyli przewidzieć różne zjawiska.

Korzyści płynące z wykorzystania analizy predyktywnej obejmują szereg ulepszeń  – począwszy od łańcucha dostaw, poprzez zarządzanie zapasami, aż po lepsze zrozumienie zachowań konsumentów. Kluczową rolą analityki jest optymalizacja zarządzania łańcuchem dostaw. Podczas gdy kilku markom z sektora fast fashion udało się zredukować czas dostawy materiałów do 2 tygodni, wiele marek nie może sobie na to pozwolić. Dzięki analizie, firmy mogą określić optymalne ilości zakupów, ustawić ich harmonogram uzupełniania, a co za tym idzie zminimalizować koszty inwentaryzacji. Analiza pomaga również przewidzieć jakie rozmiary czy kolory danych produktów mogą być częściej kupowane przez konsumentów, co pozwoli zminimalizować przy tym również niepotrzebne przechowywanie mniej chodliwych krojów czy kolorów. Prognozowanie popytu jest lepszą strategią, niż wysyłka niezliczonej liczby towaru do sklepów, gdzie potencjalnie się one nie sprzedadzą. Podobne analizy można wykorzystać również do określenia, kiedy dany produkt powinien być wycofany z danego kanału sprzedaży.

Prawdopodobnie najważniejszym elementem zagadki analitycznej w branży modowej jest przewidzenie zachowań konsumentów. Zapotrzebowanie na produkty firm modowych jest trudniejsze do przewidzenia, ponieważ sektor ten często się zmienia. Tutaj należałoby wykorzystać rozbudowaną analizę indywidualnych, regionalnych czy nawet ogólnych preferencji nabywców. Wyniki takiej analizy mają ogromne znaczenie przy tworzeniu trafnych prognoz, zaleceń i sugestii opartych m.in. na historii zakupów czy wybieranych kanałach sprzedaży.

Śledzenie i analiza danych obejmujących sprzedaż czy reakcje konsumentów na dane produkty czy kampanie nie są proste i wymagają ogromnych nakładów wiedzy i doświadczenia. Skorzystanie z usług analityków jest dobrym i przede wszystkim opłacalnym posunięciem, ponieważ daje markom przewagę i możliwość przygotowania się na to, co nadejdzie. Dzisiejsi konsumenci nastawieni są na nieprzerwalnie doskonałe uslugi, dlatego warto czasem skorzystać z dostępnej pomocy i narzędzi.

Autor: Monika Szabelska