Za co odpowiedzialny jest producent pokazów mody?

185
źródło: fashionista.com, fot. LDJ Productions

Mimo że pokaz mody trwa zwykle 10-12 minut, plany i prace nad jego przygotowaniem często zaczynają się już rok wcześniej. Producenci pokazów odpowiadają za każdy aspekt tego, co dzieje się na wybiegu. Koordynują wszystkie elementy spektaklu, takie jak pracę modelek, oświetlenie czy dźwięk. Ich rola wymaga skutecznego połączenia kwestii biznesowych i kreatywnych. 

Kariera producenta pokazów

Zadaniem producentów jest nie tylko dokładne zaplanowanie wydarzenia, ale również zarządzanie nim i realizacja zgodnie z harmonogramem i wyznaczonym wcześniej budżetem. Obejmuje to między innymi ustalenie daty, wybranie odpowiedniego miejsca, kontakt z klientami, współpracę z personelem czy promocję. Aby odnieść sukces w tym zawodzie, trzeba być perfekcyjnie zorganizowanym, umieć szybko podejmować decyzje i sprawnie komunikować się z innymi.

Większość producentów pokazów ukończyła studia na jednym z kierunków związanych z modą lub marketing czy produkcję. Aby zdobyć praktyczne doświadczenie, wiele osób karierę rozpoczyna od rozmaitych stażów. Do wykonywania tej pracy przyda się również wiedza z zakresu planowania i public relations. Wyjątkowo ważną umiejętnością na tym stanowisku jest łatwość w nawiązywaniu kontaktów. Bizfluent donosi, że – według danych Inside Jobs – średnie zarobki producentów pokazów mody wynoszą 66 720 dolarów rocznie. Wynagrodzenie waha się od 43 000 w przypadku mniej doświadczonych osób, do kwot znacznie przekraczających 100 000 dolarów.

Dlaczego producenci pokazów są tak ważni?

Kilkanaście minut pokazu może realnie wpłynąć na to, co będziemy nosić w ciągu najbliższych sześciu miesięcy. W ciągu około stuletniej historii pokazów mody stały się one wyjątkowym punktem spotkania najbardziej kreatywnych i zdolnych osób z branży, począwszy od projektantów, przez fryzjerów, po ekipy odpowiedzialne za muzykę. Marki inwestują w te wydarzenia miliony każdego sezonu, dlatego tak ważne jest, aby wszystko zostało dopięte na ostatni guzik.

W świecie produkcji cenioną postacią jest Laurie DeJong, dyrektor generalny LDJ Productions, w którym zarządza dwoma zespołami, składającymi się z 15 pełnoetatowych pracowników i 200 wykonawców (dane z 2017 roku). W wywiadzie dla portalu Fashionista, przyznaje ona, że dzięki strategiom marketingowym i mediom społecznościowym projektanci mają nadzieję, że pokaz zapewni im udany początek i równie zadowalającą resztę sezonu. Żeby tak się stało, każdy szczegół musi być dopracowany do perfekcji – przy tej liczbie aparatów i wysokiej jakości wykonywanych zdjęć i wideo, nie tylko odzież musi być wykończona nienagannie, ale również detale scenografii.

Przygotowania zaczynamy zaledwie tydzień po prezentacji poprzedniego sezonu. Zawsze powtarzamy „Fashion week trwa cały rok” – mówi DeJong.

Praca producenta w praktyce

Celem pokazu jest oczywiście zaprezentowanie konkretnej kolekcji kupcom, prasie i innym członkom branży modowej. Producent pomaga w wyborze elementów, które zostaną pokazane na wybiegu. Następnie konsultuje ze stylistami dobór sylwetek, które będą prezentować modelki.

Producent musi też czuwać nad stroną administracyjną wydarzenia, czyli dopilnować, aby wszystkie umowy zostały zawarte i dostarczone na długo przed wydarzeniem. Składają się na to umowy z modelkami i modelami, a także te dotyczące ubezpieczenia lub wynajmu lokalu i sprzętu. Producent bierze udział w ustalaniu budżetu na pokaz, a także tworzy harmonogram. W harmonogramie tym określa czas, który zostanie przeznaczony na realizację zadań związanych z nadchodzącym pokazem. Oddzielny plan musi sporządzić również na dzień wydarzenia, w którym wyszczególnia rozkład dla poszczególnych działów produkcji oraz ustala kolejność wychodzenia modelek.

Anthony Vaccarello FW 2012
Anthony Vaccarello FW 2012, źródło: http://uk.phaidon.com

Niewielu zna realia organizacji pokazów mody i wydarzeń modowych lepiej od Alexandre’a de Betaka. W latach 90. założył on agencją Bureau Betak i we współpracy z ekipą, tworzył najbardziej spektakularne widowiska w dziejach dla marek takich jak Christian Dior, Berluti i Raf Simons. W 2017 roku Alexandre wydał książkę zatytułowaną Betak: Fashion Show Revolution, która opisuje 25 lat jego imponującej pracy. Wśród najbardziej spektakularnych pokazów Alexandre’a wymienia się: Berluti FW 2012, Dior FW 2015, Hussein Chalayan SS 2000, Anthony Vaccarello FW 2012, Rodarte FW 2016.

Nie da się ukryć, że miejsce, w którym odbywa się pokaz, odgrywa szczególną rolę w jego odbiorze. To, co robimy, jest przeciwieństwem tego, co dzieje się na filmach – mówi de Betak w wywiadzie z MrPorter. W filmach, jeśli opowieść dotyczy wydarzeń z XVIII wieku, producenci wybiorą pałac z XVIII wieku. My szukalibyśmy raczej czegoś, co stworzy idealne zestawienie. Może być to futurystyczny budynek Luwru, dżungla ze stali Zakazanego Miasta w Chinach albo Plac Czerwony w Moskwie. Każda lokalizacja to narzędzie, które pomaga w przekazaniu widzowi innej opowieści. O niektórych z tych miejsc nikt dotąd nie wiedział. Niektóre z historycznych punktów na mapie nigdy wcześniej nie zostały wykorzystane w świecie mody.