Polskie firmy odzieżowe w tarapatach?

609
Kampania Simple SS 2016

Ostatnio na polskim rynku odzieżowym nie dzieje się najlepiej. Marki takie jak Gino Rossi, Simple czy Monnari odnotowują znaczny spadek sprzedaży, natomiast Próchnik lada dzień złoży wniosek o upadłości. 

Spółka Gino Rossi skupia dwie marki: Gino Rossi (obuwie) oraz Simple (odzież). 7 maja spółka podzieliła się wynikami sprzedaży za miesiąc kwiecień. Wyniosła ona 14,4 mln zł i była niższe o 21,4% w stosunku do przychodów uzyskanych w analogicznym czasie w roku poprzednim. Ponadto spółka Gino Rossi ujawniła również wyniki za okres od stycznia do kwietnia 2018 roku. Jak można było się dowiedzieć, w tym okresie przychody ze sprzedaży wyniosły 50,2 mln zł, co przyniosło spadek o 17,3% w stosunku do przychodów uzyskanych w analogicznym okresie 2017 roku.

>>> Przeczytaj również: Pracownice NIKE idą na wojnę z marką. Czy firma straci swoją pozycję?

Przychody Simple ze sprzedaży za kwiecień 2018 roku wyniosły 6,2 mln zł. Były one niższe o 12,4% w porównaniu z ubiegłorocznym kwietniem. Z kolei przychody za okres od stycznia do kwietnia wyniosły 22 mln zł, co stanowi spadek o 20%, biorąc pod uwagę przychody uzyskane w analogicznym okresie 2017 roku. Jak można było przeczytać w „Pulsie Biznesu”, spółka komentuje spadek: niedostatecznym poziomem kapitału obrotowego, który wpływa na niewystarczający poziom zatowarowania sklepów i tym samym atrakcyjność oferty dla klientów. 

Także marka Monnari podzieliła się swoimi wynikami i także one nie są zadawalające. 8 maja spółka Monnari Trade ujawniła wyniki za kwiecień. Wyniosły one 17,4 mln zł. Były niższe od kwietnia 2017 roku aż o 8,9%. Wartość przychodów spółki ze sprzedaży od stycznia do kwietnia 2018 roku wyniosła 64,9 mln zł. To wynik o 10,24% niższy w stosunku do analogicznego okresu w 2017 roku.

Obie omawiane spółki obecne są na giełdzie od 2006 roku. Obecnie ich wartość spadła. Akcja Gino Rossi kosztuje 0,50-0,60 groszy, natomiast Monnari waha się między 6-7 zł.

Najgorzej sprawa wygląda jednak w firmie Próchnik. Marka odnotowała znaczący spadek i 64,5 mln zł skonsolidowanej straty netto przypisanej akcjonariuszom jednostki dominującej w 2017 roku.  Strata operacyjna wyniosła z kolei 58,58 mln zł wobec 4 mln zł straty rok wcześniej. W marcu 2018 roku zarząd Próchnika złożył do Sądu Rejonowego w Warszawie wniosek o przeprowadzenie restrukturyzacji w postępowaniu sanacyjnym. Niedawno z kolei firma przygotowała wniosek o upadłości, ale jak na razie tłumaczy go daleko posuniętą ostrożnością. Czy to jednak koniec Próchnika?