praca w branży modowej

Kobieta w biznesie, czyli skuteczna strategia na personal branding

Wszyscy wiemy, że rozwój marki osobistej (która nie jest niczym innym, jak naszym wizerunkiem czy nazwiskiem) jest cenny. To, jak przedstawia się nasza reputacja i pozycja na rynku, jest w stanie zapewnić nam ogromne możliwości kariery. Kiedy nasze talenty zostaną zauważone, wybierając interesujące i rozwijające zadania, jesteśmy w stanie wyróżnić się na tle konkurencji. Jak zatem stworzyć personal branding?

Personal branding ważnym elementem kariery

Badania przeprowadzone przez Sylvię Ann Hewlett w Center for Talent Innovation pokazały, że pielęgnowanie marki osobistej jest jednym z najlepszych sposobów na przyciągnięcie sponsora. Nasz wizerunek jest również najlepszym zabezpieczeniem w trudnych czasach, np. kiedy firma zmaga się z kwestiami zwolnień czy cięć. Mamy wówczas większą pewność, że zostaniemy zauważeni i zatrudnieni przez inną firmę. Jak zatem jako kobiety możemy sobie pomóc i rozwinąć solidny personal branding?

Rozwój marek osobistych stawia przed nami pewne wyjątkowe wyzwania. Badania, o których można przeczytać w “Harvard Business Review” pokazują, że kobiety podlegają zjawisku zwanemu “likability conundrum. Zakłada ono, że kobiety – nawet w biznesie – powinny być ciepłe, miłe, opiekuńcze i empatyczne. Np. gdy musimy podjąć trudną decyzję (z którą nie wszyscy się zgadzają), dzielimy się swoją opinią czy promujemy siebie, często jesteśmy odbierane jako te, które łamią utrwalone i uporządkowane społeczne normy. Mężczyzni raczej nie są osądzani w ten sposób. Możemy przytoczyć wiele przykładów kiedy nasze działania kwitowano metkami typu “agresywna” albo “królowa lodu”. Wybrałyśmy trzy, według nas, najskuteczniejsze strategie, aby z sukcesem rozpoznać i zrozumieć swoje talenty, a tym samym rozwinąć swoją osobistą markę.

Zobacz także: Błędy popełnione przez kobiety, które odniosły sukces w biznesie. Jakie lekcje z nich wyciągnęły?

Rozbudowana sieć kontaktów

Robert Putnam, socjolog z Harvardu, spopularyzował indeks określany mianem “bonding capital”. Uczony stwierdził, że zbytnie skupianie się na osobach z naszej branży czy firmy, a także wyłączne powiązania z ludźmi z naszej organizacji na dłuższą metę niosą za sobą poważne ryzyko zawodowe. To sprawia, że tylko wybrana grupa wie o naszych zdolnościach czy talentach i w trudnych chwilach będziemy mogli liczyć na niewielki odsetek ludzi. Kontakty w dzisiejszych czasach są bardzo ważne. Jak mawiają moderatorzy Linkedin: “Nieważne, kogo znasz. Ważne jest, kto zna Ciebie”. Warto więc budować szeroką i różnorodną sieć kontaktów. Jak tego dokonać? Dobrym sposobem jest budowanie relacji z ludźmi przez te same zainteresowania, hobby, bądź przyjaciół znajomych.

To jednak nie wszystko. Kolejnym elementem budowania sieci kontaktów jest trafne określenie grona odbiorców. Do kogo tak naprawdę chcemy dotrzeć? Jaka jest nasza grupa docelowa? Jakie są ich przekonania, wartości i potrzeby? Czy nasza publika jest nastawiona na jakość czy wartość? Jak dużo wiedzą o tym, co możemy im zaoferować? Jak się tego dowiedzieć? Rozmawiajmy z nimi, śledźmy wypowiedzi na forach i w recenzjach. Pokaźna sieć kontaktów jest ważna, jednak powinnyśmy wiedzieć, do kogo się zwracać, żeby nasza narracja nie leciała w eter. Warto skupić się na czymś konkretnym, by dotrzeć do osób, na których najbardziej nam zależy.

Kontrola nad swoją narracją

Ważnym elementem skutecznego rozwoju marki osobistej jest znalezienie swojego własnego stylu. Nie musimy przecież robić tego, co wszyscy inni i podążać za tłumem. Warto używać swojego stylu i wyjątkowości jako wartości dodanej, która będzie wabikiem na klientów. Jedynym z naszych podstawowych zadań jest pomoc innym w zrozumieniu i dostrzeżeniu naszych umiejętności. Wszystko powinno być przejrzyste. Nie możemy liczyć na to, że nasi potencjalni klienci sami nas znajdą i rozszyfrują nasze działania i potencjał.  Jeśli nie jesteśmy pewni, na jakim etapie są nasze kwalifikacje, warto rozrysować to na kartce. Po jednej stronie spróbujmy spisać swoje doświadczenie i wcześniejsze stanowiska. Po drugiej z kolei ustalmy zadania i pozycję, jaką teraz posiadamy, bądź do czego dążymy. Następnie zastanówmy się nad tym, co łączy obie strony kartki. Po wykonaniu tego zadania jasne staną się dla nas również braki, które ewentualnie musimy nadrobić.

Najważniejsze jest, aby – bez względu na to, czym zamierzamy się zajmować (bądź się zajmujemy) – miało to jakiś związek z umiejętnościami i doświadczeniem, które już nabyłyśmy. Np. jeśli dyrektor HR teraz jest regionalnym dyrektorem sprzedaży, osoba z zewnątrz mogłaby uznać, że ścieżka kariery takiego pracownika jest przypadkowa. Dlatego warto trafnie odpowiadać na trudne pytania przy podkreśleniu swoich umiejętności. Na przykład: “Pracowałam w dziale HR. Fascynowały mnie jednak zagadnienia związane z procesem sprzedaży. Zdałam sobie sprawę, że moje umiejętności rozmowy i nawiązywania relacji z ludźmi będą wartością dodaną dla firmy również w innym sektorze, dlatego przeszłam do działu sprzedaży i obecnie jestem dyrektorem regionalnym”. Takim sposobem nie zwracamy uwagi na tytuły, ale podkreślamy kontekst wskazujący na to, że nasza osobista marka jest silna i idzie w zaplanowanym przez nas kierunku.

Mówienie głośno o swoich pomysłach

Zachowanie dyskrecji i pozwolenie, aby nasza praca mówiła za nas, może rozwinąć dobrą reputację wśród osób, z którymi blisko pracujemy. Jednak to raczej ograniczona liczba. Pracownicy innych działów czy osoby na wyższych stanowiskach mogą być nieświadomi naszego wkładu w sukces firmy. W przypadku rotacji i zmian kadrowych, nasi nowi koledzy czy przełożeni nie wyczytają z naszych twarzy, że jesteśmy dobre w tym, co robimy. Wiele kobiet może czuć się niekomfortowo mówiąc o swoich osiągnięciach czy promując siebie. Na szczęście istnieją inne sposoby na to, żeby pokazać obszary swojej wiedzy. Stworzenie dobrego kontentu w mediach społecznościowych to idealny sposób na dzielenie się pomysłami i pozytywną energią na większą skalę. Praktycznie w każdej firmie istnieją mechanizmy, które pozwalają na wykorzystanie swojej wiedzy i zdolności. Nie wystarczy się uczyć – należy dzielić się swoją wiedzą pomagając innym. Podobno dobra karma zawsze wraca. Takie sytuacje mogą zaowocować nie tylko intratnymi propozycjami, ale i świetnymi znajomościami.

Jak się do tego zabrać? Można np. zgłosić się do programu mentoringowego czy nawet do pomocy przy organizacji firmowej kolacji. Wszelkie aktywności procentują. Wielu profesjonalistów ignoruje takie możliwości, uznając je za “odciągnięcie od prawdziwej pracy”. To jednak błąd. Może to być bowiem szansa na krótką rozmowę z prezesem organizacji  czy okazja do pokazania się z jak najlepszej strony. Personal branding jest brzemienny wobec wielu profesjonalistów. Nikt przecież nie chce wyjść na osobę widzącą jedynie czubek własnego nosa. Jak wykazał raport PwC Women in Work Index, mimo że rynek jest coraz przyjaźniejszy kobietom, to nadal zbudowanie silnej reputacji w pracy jest bardziej skomplikowane. Co więcej, jest nie lada wyzwaniem właśnie dla kobiet.

Kontrolowanie własnej narracji i promocja siebie jest żmudnym procesem, ale po pewnym czasie na pewno zaprocentuje. Ważne, aby świadomie kreować swój wizerunek i być profesjonalnym w tym, co się robi. Mamy nadzieję, że podążając za tymi trzema strategiami zwiększycie swoje szanse w wyścigu po sukces, a wasze talenty zostaną zauważone i docenione.

Przeczytaj również: Chcesz zostać liderem w biznesie? Te książki w tym pomogą

Newsletter

FASHION BIZNES