Jak współcześni artyści demitologizują męski koncept ideału kobiety

Śmiały, wielowymiarowy projekt dwóch artystek: Chi-Chi Ude i Honoraty Karapudy, realizowany pod patronatem Opery Narodowej, każe na nowo zadać sobie pytanie o granice wolności i dowolności w kreowaniu popkulturowego ideału kobiety.

Projekt Galatea jest pierwszą częścią zaplanowanego na wiele miesięcy przedsięwzięcia artystycznego. Kolekcja haute couture inspirowana bohaterami najsłynniejszych przedstawień operowych połączona zostanie z instalacjami scenograficznymi i florystycznymi oraz wystawą fotografii. Oprawę ekspozycji każdego etapu wydarzenia stanowić będzie wyjątkowa przestrzeń wystawiennicza — foyer otwartego na nowo budynku Ethos przy placu Trzech Krzyży w Warszawie.

Fot. mat. prasowe

Jak przyznają artystki: Poznałyśmy się przy realizacji oprawy jednego z przedstawień teatralnych. Już na pierwszym spotkaniu okazało się, że nasze koncepcje idealnie się uzupełniają. Że, posługując się innymi środkami wyrazu, mówimy tym samym językiem i o podobnych problemach. Taka synergia nie zdarza się często, więc nie wolno jej zmarnować. Gdy po kilku miesiącach firma Kulczyk Silverstein Properties zaoferowała nam wykorzystanie niesamowitej przestrzeni budynku Ethos, a potem otrzymałyśmy możliwość współpracy z Operą Narodową, kolejne elementy ułożyły się w całość.

Pierwszą odsłonę projektu artyści zapowiadają już na 19 października. Dostępne tylko dla zaproszonych gości i dziennikarzy otwarcie galerii będzie jednocześnie prapremierą projektu Galatea. Wydarzenie uświetni niezwykły koncert Meli Koteluk, w rolę Galatei wcieli się Orina Krajewska.

Fot. mat. prasowe

Interpretacji postaci mitycznej bohaterki opery Pigmalion we wspólnie tworzonym przedstawieniu podjęli się: Chi-Chi Ude — projektantka kostiumów i scenografii, Honorata Karapuda — fotografka, graficzka i autorka oprawy wizualnej. Swoim talentem wspierać je będą niezwykli artyści: Piotr Sekunda — mistrz florystyki, współzałożyciel Floral Academy, autor niezwykłych aranżacji roślinnych; Max Kobiela — współtwórca marki Phormy, wielokrotnie nagradzany dizajner, autor instalacji scenograficznej; Damian Pielka — multiinstrumentalista, kompozytor i producent muzyczny. Projekt koordynuje Iwona Czapla.

Fot. mat. prasowe

Zaprosiłyśmy do współpracy dwóch mistrzów w swoich dziedzinach, Maxa Kobielę i Piotra Sekundę. Wspólnie wzięliśmy na warsztat ikonicznych bohaterów operowych. Każdy z nas przefiltrował ich przez własną wrażliwość. Chcemy odkryć, co mówią nam dzisiaj, czego możemy się przez nich dowiedzieć o nas samych. Jak w roku 2017 wygląda Galatea? Czy próba podporządkowania kobiecego ideału wyobrażeniom mężczyzn z górnych rzędów społecznego łańcucha pokarmowego to aby na pewno tylko stary mit? Połączenie barw, form, tkanin, roślin, zapachów i muzyki prowadzi nas w kierunki, których sami się nie spodziewaliśmy. Wywołuje efekt synestezji, pobudzając wszystkie zmysły i budząc apetyt na więcej – tak o swoich współpracownikach wypowiadają się Chi-Chi Ude i Honorata Karapuda.

Gala finałowa i wernisaż wystawy wieńczącej pierwszy etap przedsięwzięcia odbędzie się 14 grudnia w galerii budynku Ethos. Projekt objęty jest patronatem Opery Narodowej oraz mecenatem Kulczyk Silverstein Properties.


Autorzy projektu:

Chi-Chi Ude – projektantka mody, kostiumów oraz scenografii. Znana przede wszystkim ze wzorzystych kolekcji garniturów, w których w charakterystyczny sposób łączy spokojną klasyczną formę z afrykańską feerią barw. Wszechstronnie utalentowana, realizuje się na wielu polach artystycznych. Została uznana za jedną z najzdolniejszych polskich projektantek młodego pokolenia. Jej prace docenili m.in. Grażyna Torbicka, Kora, Mela Koteluk, Małgorzata Kożuchowska, Tomek Sikora, Grzegorz Turnau czy Dawid Podsiadło.

Honorata Karapuda – fotografka i graficzka. Autorka oprawy graficznej projektów muzycznych, teatralnych i filmowych. Mistrzyni portretu kreatywnego. Stworzyła okładki płyt Meli Koteluk, Doroty Miśkiewicz, Urszuli, zespołów Jazzpospolita, BeMy i Goya. Współpracuje z teatrami (Teatrem WARSawy, TransAtlantykiem, Pożarem w Burdelu, Kabaretem Moralnego Niepokoju) i festiwalami (OFF Festivalem, Open’erem, Tauron Nową Muzyką, Męskim Graniem i festiwalem Sopot Non Fiction). Ceniona przez artystów opiekunka ich wizerunku.

Piotr Sekunda – jeden z najbardziej znanych polskich florystów, Mistrz Florystyki oraz Międzynarodowy Mistrz Polski 2012 we Florystyce, który od ponad 10 lat współpracuje z polskimi i mię-dzynarodowymi firmami przy organizacji imprez, sesji zdjęciowych, aranżacji wnętrz oraz projektów niestandardowych – m.in: dla: SONY, magazynu KUKBUK, Carlo Rossi, Wine&Food Noble Night,  Kenzo dla H&M. Jest autorem wielu niezwykłych florystycznych projektów dla klientów indywidualnych  (w tym dla Meli Koteluk, Julii Pietruchy, Anny Wendzikowskiej, Aleksandry Szwed) i biznesowych, m.in. dla: Cushman&Wakefield, Colliers, JJL, Hochtief,  Kulczyk Silverstein, PLL LOT.  Jego aranżacje forystyczne można podziwiać w najbardziej prestiżowych warszawskich budynkach: w Metropolitan, Rondo 1, Focus oraz Plac Małachowskiego. Jest założycielem i trenerem szkoły florystycznej Floral Academy, w której na co dzień prowadzi warsztaty i seminaria dla polskich  i zagranicznych florystów.

Max Kobiela – architekt, założyciel marki phormy.com. Wyznaję zasadę projektowania multidyscyplinarnego i kompleksowego, koordynując proces projektowy od konceptu do ostatniego detalu realizacji. Działa na polu architektury wnętrz, wzornictwa przemysłowego oraz grafiki użytkowej.  Doświadczenie zdobywał projektując głównie dla klientów kontraktowych w Polsce, Anglii i Francji. Ostatnio realizuje projekty w północnej Afryce, gdzie zajmuje się kompleksowymi projektami wnętrz hotelowych. W 2014 roku założył markę mebli autorskich – phormy.com – gdzie rozwija swoja pasję do meblarstwa i małych form użytkowych (Puffy – Diament Designu 2016, Top Design 2016 – finał, Dobry Wzór 2016 – finał).  Na przełomie 2016/2017 roku wraz z phormy.com zrealizował dla The Walt Disney Company nietypowy, jak na branżę meblową projekt inspirowany disnejowskimi bohaterami.

Newsletter

FASHION BIZNES