NOWY CYKL: Większa sprzedaż, czyli po co sklepom visual merchandising

REKLAMA

W przypadku sieciówek bardzo istotne jest zachowanie charakterystycznych elementów wystroju w każdym sklepie danej marki. Taka strategia pozwala na zbudowanie trwałej identyfikacji wizualnej, bez względu na to, w której części świata ma ona swój sklep. W ten sposób w sklepach np. Zary, czy to w Sydney, w Krakowie czy w Londynie – wszędzie panuje jednakowa estetyka. Stosowanie jednego, tożsamego dla wszystkich sklepów stylu umacnia pozycję i reputację firmy, ale ma też długoterminowe skutki dla jej przyszłych działań – powoduje zwiększenie akceptacji nowo uruchamianych sklepów.

(Topshop, źródło:pinterest.com)
(Topshop, źródło:pinterest.com)

Oznaczenia

Jednym z etapów aranżowania przestrzeni sklepowej jest oznaczanie poszczególnych stref. Odpowiednie rozplanowanie i oznakowanie (takich miejsc jak np. kasa, przymierzalnie, strefa damska i strefa męska) ma kluczowe znaczenie dla klientów, którzy oczekują jasnej, czytelnej informacji. Warto w tym miejscu zaznaczyć, że każdy z elementów oznakowania powinien być wykonany w jednolitym stylu, korespondującym z ogólną koncepcją wizualną marki. Metki czy jakiekolwiek informacje skierowane do klientów wykonane odręcznie wyglądają nieprofesjonalnie i w większych markach na ogół nie występują. Odpowiednia komunikacja z klientem jest szczególnie ważna w takich okresach jak np. wyprzedaże czy promocje. Na ogół informacje o obniżkach cen zazwyczaj są podawane procentowo lub w zestawieniu starej i nowej ceny. Czasem jednak w niektórych markach spotyka się stosowanie obu tych sposobów jednocześnie. Takie rozwiązanie może dezorientować, choć raczej celem jest spotęgowanie wrażenia, że mamy do czynienia z prawdziwą okazją. Towary przecenione zazwyczaj są zgromadzone w jednym miejscu i każdy z nich jest odpowiednio, wyraźnie oznakowany. Dotyczy to szczególnie sklepów dużych sieci handlowych, kiedy spora część klientów wchodzi do sklepu w głównej mierze po to, aby obejrzeć produkty w obniżonych cenach. Z kolei w ekskluzywnych markach komunikacja przeceny jest bardzo dyskretna.

Co jeszcze wpływa na nasze decyzje zakupowe? Czy kolor i muzyka w sklepie oddziałują na nasz nastrój i mogą sprawić, że kupimy więcej? Czy szerokość zasłon w przymierzalni ma znaczenie dla wyników sprzedaży? Odpowiedzi na te pytania poznacie już wkrótce, w kolejnej części cyklu o visual merchandisingu.

Autor: Magda Trojan

Newsletter

FASHION BIZNES