#CareerMonday: Na jakie sektory kariery można podzielić branżę mody?

Część osób rezygnuje z kariery w branży mody, ponieważ nie zdaje sobie sprawy, jak wiele oferuje ona możliwości. Tymczasem na rynku jest zapotrzebowanie na więcej stanowisk, niż mogłoby się wydawać. Zawody, o których kilka lat temu w ogóle się nie wspominało, teraz rozwijają się w imponującym tempie. Na jakie sektory można właściwie podzielić karierę w modzie? Do którego z nich najbardziej pasuje Twoja osobowość i talent?

>>>Przeczytaj również: Te kursy modowe pozwolą ci rozwinąć umiejętności

Merchandising

Tutaj dizajn spotyka się z biznesem. Oprócz wykonywania kreatywnego aspektu swojej pracy, projektant musi również zadbać o wprowadzenie produktu na rynek. Monitorowaniem trendów zajmują się osoby z dziedziny szeroko pojętego merchandisingu. Łączą one wiedzę o markach, strategiach marketingowych i zarządzaniu ludźmi, aby efektywnie poprawiać wyniki sprzedaży.

Na szczególnym stanowisku pracują visual merchandiserzy, stojący za witrynami, które zachwycają nas podczas robienia zakupów. Mimo że ostatnio wspomina się o tym zawodzie coraz częściej, osoby spoza branży nadal często nie mają pojęcia o jego istnieniu. Do obowiązków vm należy opracowanie strategii ekspozycji produktu, czyli urządzanie sklepów i ich witryn tak, aby skutecznie przyciągać klientów. Zagospodarowanie powierzchni sklepowej w znaczący sposób wpływa na sprzedaż produktów, dlatego doświadczony visual merchandiser jest obecnie wyjątkowo pożądanym specjalistą.

Aby sprawdzić się w gałęzi merchandisingu z pewnością potrzebna będzie kreatywność połączona ze zmysłem artystycznym, a w przypadku visual – wyobraźnią w kwestii organizacji przestrzeni. W wykonywaniu codziennych obowiązków niezbędne mogą okazać się również umiejętności analityczne – obserwacja i interpretacja wyników sprzedaży przedstawianych w raportach.

Public relations

PR uczestniczy w pośrednictwie pomiędzy produktem a sprzedawcą lub konsumentem. Przedstawiciele działu public relations mają za zadanie dbać o wizerunek marki. Biorąc pod uwagę ogrom konkurencji na dzisiejszym rynku, nie wystarczy już oferować atrakcyjnych produktów – musi za nimi iść konsekwentna filozofia marki i praca nad ciągłym zwiększaniem atrakcyjności brandu. Klienci przy wyborze produktu kierują się renomą stojącej za nią marki, jej historią i wizerunkiem w mediach, w tym oczywiście w mediach społecznościowych.

Mimo że uczelnie oferują kierunki skupiające się bezpośrednio na public relations, wiele osób pracujących w zawodzie skończyło te, które na pierwszy rzut oka nie mają z nim nic wspólnego. Wiedza z zakresu chociażby socjologii czy filozofii pozwala jednak pozyskać umiejętności społeczne – wyjątkowo tutaj cenne. Warto pamiętać, że charakter branży wymaga specjalistycznej wiedzy z obszarów działania potencjalnych pracodawców, dlatego czasem wiedza nabyta na uniwersytecie może nie wystarczyć.

W dziale PR-u sprawdzą się osoby otwarte, komunikatywne, umiejące nawiązywać i podtrzymywać relacje. Powinny one również charakteryzować się wrażliwością na potrzeby i oczekiwania innych oraz umiejętnością wyciągania wniosków. Dobrego PR-owca wyróżnia sprawność w prezentacji i autoprezentacji, jasne formułowanie myśli i opinii, profesjonalizm w pracy pod presją czasu.

Stylizacja

Zawód stylisty zwykle wybierają osoby z talentem do łączenia elementów garderoby w spójną całość, a przy tym lubiące współpracę z ludźmi. Dzięki kilku znanym stylistom i ich działalności w mediach społecznościowych, zajęcie to zyskało ostatnio na popularności. Nikogo już nie dziwi, że za wygląd gwiazd i celebrytów odpowiadają profesjonaliści. Zdarza się, że w wyniku wieloletniej współpracy, to właśnie dzięki stylistom kształtuje się ich wizerunek w mediach. Styliści nie tylko doradzają klientom indywidualnym, ale również uczestniczą w sesjach zdjęciowych, reklamach czy produkcjach filmowych.

Obecnie kursy z dziedziny stylizacji organizowane są już nie tylko za granicą, ale również w kilku polskich miastach. W pracy stylisty staże i networking wydają się nawet bardziej istotne niż w innych. Równie często co absolwenci szkół wyższych lub kursów z tego zakresu, pracę podejmują osoby z innym wykształceniem. Największe znaczenie ma tu bowiem estetyczne wyczucie, a w przypadku asystowania w zakupach również zdolności psychologiczne. Praca w zakresie stylizacji wymaga otwartości na potrzeby innych, nawet jeśli nasz gust nie pokrywa się w pełni z oczekiwaniami klienta. Stylista powinien pomóc uświadomić i podkreślić klientom ich walory, dopasowując ubrania do sylwetki.

Dziennikarstwo

Miłośnicy mody i dziennikarstwa jednocześnie, mogą to połączyć, relacjonując ważne wydarzenia w branży czy wyrażając opinię na interesujące ich tematy. Pierwsze rzędy na pokazach największych projektantów podczas fashion weeków to marzenie niejednego początkującego dziennikarza, jednak większość realizuje się w wykonywaniu zupełnie innych obowiązków. Oprócz magazynów, pisać można również dla witryn e-commerce, firm PR czy różnego rodzaju publikacji w zależności od potrzeb rynku. Przed przystąpieniem do realizowania planów o rozpoczęciu tej kariery, warto mieć zaplecze przynajmniej podstawowej wiedzy, aby w trakcie pisania wykazać się znajomością niezbędnych kontekstów czy tła historycznego.

Osoby, które nie zamierzają kończyć studiów na kierunku dziennikarskim, mogą rozważyć przynajmniej udział w kursie, który pomoże im przy tworzeniu pierwszych artykułów. Dziennikarz modowy musi uważnie śledzić branżę, aby móc pozostawać na bieżąco ze wszystkimi istotnymi newsami. Kluczowa jest znajomość zasad poprawnej pisowni – błędy gramatyczne i ortograficzne odejmują profesjonalizmu. Przyszli dziennikarze powinni upewnić się, że potrafią przekazywać swoje myśli w sposób interesujący dla innych. Dziennikarstwo modowe korzysta w znacznym stopniu ze świata online, dlatego brak umiejętności sprawnego poruszania się po internetowej rzeczywistości prawdopodobnie będzie stanowiło znaczącą przeszkodę.

Newsletter

FASHION BIZNES