EXCLUSIVE: Platforma sprzedażowa na której możesz nie tylko coś kupić, ale i zaistnieć. Wywiad z Jess Lee założycielką Polyvore

607
Jess Lee założycielka Polyvore, Fot. Russell Yip/ The Chronicle

Polyvore jest jedną z najpopularniejszych platform sprzedażowych na świecie. Firma powstała nigdzie indziej jak w Silicon Valley w Kalifornii w 2007 roku, a jej fenomen polega nie na publikacji pojedynczych produktów packshotowych, tylko na sprytnym komponowaniu produktów w moodboardy. Owe inspiracje są tworzone przez blogerów i influencerów z całego świata, z którymi możesz wchodzić w interakcję poprzez komentowanie czy lubienie ich wpisów. Bezpośrednio od nich samych dowiesz się co mają na sobie i dokonasz zakupu. Polyvore gromadzi ponad 20 milion unikalnych użytkowników miesięcznie, przeszła przez 3. rundy finansowania i w 2015 roku została wykupiona przez Yahoo. Zapraszamy Was na wyjątkową rozmowę z Jess Leeprezesem i założycielką Polyvore.

Powiedz nam proszę o tym, co dokładnie oferuje Polyvore.

Polyvore to platforma internetowa oraz aplikacja służąca do zakupów online, z której można zarówno czerpać inspiracje, jak i dzielić się swoimi stylizacjami z największą społecznością modową na świecie.

Jaką polityką kierujecie się tworząc Polyvore?

Mamy trzy główne wartości, którymi kierujemy się tworząc naszą stronę. Pierwsza z nich to dostosowywanie się do potrzeb naszych użytkowników. Staramy się wprowadzać produkty, które będą spójne z ich stylem i z pewnością się im spodobają. Druga z naszych zasad to skupianie się na jednej bądź kilku istotnych sprawach, zamiast załatwianie kilkunastu naraz. Liczy się przede wszystkim jakość, a nie ilość. Ostatnią z ważnych dla nas rzeczy jest możliwość wpływania na społeczność modową. Nasz zespół tworzą osoby, które uwielbiają to, co robią i mają nowatorskie spojrzenie na rynek modowy.

Ostatnio zostaliśmy wyróżnieni przez firmę Great Place to Work. Wierzymy w ludzi, z którymi współpracujemy i cieszymy się, że są dumni ze swojej pracy. Firmy są definiowane przez ludzi, którzy w nich pracują. Dlatego uważam, że nasze sukcesy zawdzięczamy przede wszystkim naszemu świetnemu zespołowi!

Skąd pochodzą produkty Polyvore?

Na stronie Polyvore w poszczególnych zakładkach znajdują się produkty wybranych marek. Użytkownicy mogą wybrać swoje ulubione produkty i zapisać je na naszej stronie. Polyvore używa technologii, która pozwala na sprawdzenie aktualnej ceny oraz dostępności danego produktu w każdej chwili.

 

 

 

 

 

 

Jak myślisz, co sprawiło, że w tej chwili Wasza firma jest głównym graczem na rynku modowym? 

Polyvore to nie tylko zakupy online, ale także czerpanie inspiracji na co dzień. Od początku naszym głównym celem było budowanie społeczności. Wiemy, że nasza firma nie istniałaby bez tak szerokiego grona odbiorców. Staramy się bliżej poznać naszych użytkowników i dostosować do ich potrzeb. Organizujemy spotkania, w trakcie których nasi użytkownicy mają okazję wymieniać się swoimi pomysłami i sugerować nam, co możemy zmienić na lepsze, tak aby nasza platforma i aplikacja działały jeszcze bardziej efektywnie. Nasze biuro jest wypełnione po brzegi listami od użytkowników Polyvore! Tworzona przez nas firma prężnie rozwija się już przez kilkanaście lat, dostarczając naszym członkom możliwości realizowania ich wymarzonych karier, a także pracy jako ambasadorowie marki podczas wydarzeń modowych.

W jaki sposób marki modowe korzystają z Polyvore?

Współpracujemy z największymi firmami, takimi jak Net-A-Porter, Gap, Saks, Gucci, LUISAVIAROMA, Burrbery czy też BCBG. Polyvore daje tym markom szansę, aby mogły dotrzeć do potencjalnych klientów i napędzić swoją sprzedaż. Pomagamy im z budową przekonywującego profilu, a także ze znalezieniem docelowych odbiorców oraz z atrakcyjnym przedstawieniem ich produktów.

Czy uważasz, że tradycyjne sklepy, które nie prowadzą sprzedaży online staną się wkrótce nieistotne w branży modowej?

Jeśli spojrzysz na inne branże, które zostały ostatnio zdominowane przez e-commerce, zauważysz ten sam schemat. Jeszcze do niedawna, gdy chciało się wyjechać zagranicę na wakacje, trzeba było pójść do biura podróży i tam kupić bilety. Teraz prawie wszyscy używają do tego celu portalu TripAdvisor oraz Expedia. Podobnie dzieje się w branży modowej. Gdy chcemy się czymś zainspirować, najczęściej korzystamy z portali internetowych, gdzie uzyskujemy spersonalizowaną ofertę. Rzadziej poszukuje się teraz inspiracji w magazynach modowych lub na wystawach w galeriach handlowych.

Robienie zakupów potrafi być czasem naprawdę męczące, szczególnie kiedy nie wiemy, jak dopasować poszczególne elementy do wybranej stylizacji. Dlatego uważam, że technologia w modzie daje nam nowe możliwości, nie tylko w kupowaniu, ale także w znajdowaniu inspiracji. Tradycyjne sklepy zawsze będą istnieć, ale z pewnością będą coraz bardziej tracić na znaczeniu.

W jaki sposób Polyvore generuje zyski?

Zarabiamy pieniądze poprzez umieszczanie reklam, oczywiście zgodnych z tematyką portalu. Są to więc głównie marki modowe.

Jak działa Polyvore w odniesieniu do social mediów?

Większość osób używa Polyvore do wybierania swoich ulubionych produktów i dzielenia się swoim stylem z resztą świata. Tworząc swoje własne stylizacje można je udostępniać na Instagramie, Pintereście, Facebooku, Tumblrze czy też na swoim blogu. Gdy zobaczysz jakąś fajną rzecz na blogu czy właśnie Pintereście, możesz dodać ją do zakładki w Polyvore i umieścić w wybranej stylizacji.

Jaka jest zaleta umieszczenia linku do strony Polyvore na blogu modowym?

Kiedy już stworzysz stylizację na Polyvore lub zachwycisz się jakąś, możesz ją łatwo dodać na swojego bloga. Wtedy twoi czytelnicy za pomocą jednego przycisku mogą łatwo zakupić wybrane elementy wybranego outfitu. Polyvore pomaga także blogerom poszerzyć ich zasięg odbiorców i wypromować ich w naszej społeczności.

Jakie są możliwości i korzyści dla marek modowych, które z Wami współpracują?

Polyvore to strona społecznościowa służąca zakupom, która napędza sprzedaż marek współpracujących z nami. Nasza średnia wartość koszyka wśród partnerów detalicznych wynosi ponad 383 dolarów i jest to kwota wyższa niż na Facebooku (92), Twitterze (58) czy Pintereście (199) (Rich Relevance). Współpracujemy z ponad 300 reklamodawcami z całego świata (CPC advertising), którzy odnotowują duże zyski z wkładu w reklamę na naszej platformie.

Jaki cel zamierzacie osiągnąć współpracując z celebrytami lub znanymi projektantami mody? Z kim do tej pory nawiązaliście współpracę?

Nasza społeczność składa się z osób podążających za modą. Współpracując ze znanymi osobami ze świata show-biznesu lub branży modowej chcemy zapewnić naszym użytkownikom dostęp do inspirujących osób. Do tej pory w grupie naszych partnerów znalazła się Joe Zee, Christina Milian oraz Michael Kors, którzy pomagali nam rozstrzygać konkursy modowe. Zwycięzcy dostawali nagrodę pieniężną, ale także zyskiwali dużą popularność pośród naszej społeczności.

Jakie są najbliższe plany Waszej firmy, jeśli chodzi o budowanie społeczności blogerów?

Polyvore daje szansę ludziom z całego świata, by wyrażali swój styl i czerpali inspiracje z naszej strony. Chcemy także brać czynny udział w procesie ustanawiania nowych trendów za pomocą współpracy z blogerami i trendsetterami. Nieważne, gdzie mieszkasz, wcale nie musisz mieszkać w Nowym Jorku, Paryżu czy Mediolanie, aby zbudować swoją sieć followersów i dzielić się z nimi swoim niepowtarzalnym stylem. Członkowie Polyvore często prowadzą swoje własne blogi i dzięki działalności na naszej stronie mają dodatkową możliwość pozyskiwania czytelników i nie tylko. Wspieramy ich także poprzez zapewnianie im wejść na światowe wydarzenia modowe czy stworzenie własnej linii ubrań. Przykładem takiej osoby jest Leslie (DisneyBound), która używa Polyvore w celu tworzenia i dzielenia się modą inspirowaną światem. Ostatnio Leslie brała udział w największym festiwalu muzycznym Coachella jako nasza ambasadorka. Jej zadaniem było wyłapanie i opisanie najnowszych trendów festiwalowych. Dzięki jej niezwykłym pokładom kreatywności została zauważona przez Walt Disney Company. Jestem pewna, że czeka ją świetna kooperacja z tą firmą.

Rozmawiała Redakcja FashionBiznes

PODZIEL SIĘ