REKLAMA

Dlaczego każda marka modowa powinna posiadać konto na Instagramie?

REKLAMA

Dominacja kultury obrazu nad kulturą słowa to znak rozpoznawczy naszych czasów. Wygodniej nam identyfikować, analizować i interpretować przedmioty za pomocą zdjęcia niż pisma czy nawet głosu. Fotografia wygrywa ze słowem, ponieważ forma przesłania i komunikacji jest znacznie skrócona. Co najważniejsze obraz i jego przekaz, warty nawet tysiąc słów, potrafi również dobrze się sprzedać.

Nikogo więc nie dziwi, że fotograficzne serwisy społecznościowe cieszą się dużą popularnością. Dynamiczny rozwój Internetu oraz fotografii mobilnej sprawił, że dzięki zwykłemu telefonowi jesteśmy w stanie wykonać zdjęcie w każdym momencie, o dobrej jakości i natychmiast wrzucić je do sieci. Współczesne społeczeństwo charakteryzuje się ekshibicjonizmem i egocentryzmem, gdyż coraz chętniej dzieli się swoim życiem prywatnym online. Wyznacznik dużej ilości followersów i polubień pod zdjęciem stał się symptomem popularności.

Zasięg

Instagram to prężnie rozwijająca się aplikacja mobilna, z której korzysta już ponad 400 mln aktywnych użytkowników (według raportu DMR Instagram Statistic Report), z czego Amerykanie stanowią tylko 25%. Dynamiczny wzrost popularności możemy zauważyć w Europie oraz Azji. W Polsce aktywnych kont jest już ponad 2 miliony. To tylko w niewielkim stopniu pokazuje, że Instagram osiągnął olbrzymi zasięg globalny. Każdego dnia użytkownicy dodają około 80 mln zdjęć. Nie powinno zatem nikogo dziwić, że dla marek aplikacja stała się ważnym medium w komunikacji ze swoimi konsumentami. Nie bez znaczenia zawód art directora, który posługuje się językiem wizualnym, jest coraz bardziej pożądany w świecie mody.

Najpopularniejsze polskie profile na Instagramie to zarówno celebryci, blogerzy oraz marki. Platforma specjalizująca się w analityce mediów społecznościowych NapoleonCat udostępnia ranking profili, z możliwością segmentacji ich na kategorie. Dzięki niemu można śledzić, jakie marki są najbardziej popularne, analizować konkurencję oraz uczyć się od nich. Wśród wszystkich profili zdecydowanie króluje kategoria moda i uroda.

fot. Ranking polskich profili marek na Instagramie w kategorii moda i akcesoria opracowany przez NapoleonCat (z dnia 27.04.2016)
fot. Ranking polskich profili marek na Instagramie w kategorii moda i akcesoria opracowany przez NapoleonCat (z dnia 27.04.2016)

Podglądanie życia marki

Charakter Instagrama różni się od pozostałych kanałów społecznościowych, takich jak Facebook, Twitter, Linkedin lub Google +. Jest on przede wszystkim mniej formalny. To tutaj można przedstawić kulturę, filozofię czy też wartości, jakie wyznaje marka. Oprócz zwykłego zaprezentowania produktów warto pokazać użytkownikom inne aspekty, których nie znajdą na oficjalnej stronie internetowej firmy albo na pozostałych platformach społecznościowych. To, co dzieje się za kulisami powinno być zarezerwowane wyłącznie dla prawdziwych i oddanych fanów. Klienci chcą zobaczyć markę od tzw. ludzkiej strony. Są ciekawi, jak powstaje produkt, zaczynając od samego pomysłu, aż po realizację. Konsumenci chcą również zobaczyć prawdziwe twarze osób, które przyczyniają się do rozwoju firmy. Dzięki temu zabiegowi marka ociepla wizerunek w oczach klienta, co sprawia, że jest bardziej uczłowieczona. W ten sposób skraca się dystans pomiędzy konsumentem a marką oraz tworzy się swego rodzaju więź.

źródło: instagram.com/mohitofashion
Backstage kampanii na sezon S/S 2016 marki Mohito, źródło: instagram.com/mohitofashion

Moc hashtagów

Instagram wymaga dużego zaangażowania. Częste wchodzenie w interakcje z użytkownikami sprzyjają rozwijaniu społeczności. W tym celu wykorzystuje się hashtagi, dzięki którym obserwatorzy będą mogli odnaleźć ciekawe i interesujące ich treści. Stosowanie odpowiednich tagów jest potwierdzonym sposobem na zwiększanie zasięgu oraz liczby odbiorców. Niejednokrotnie marka tworzy specjalnie pod nie treści. Firma odzieżowa Vaquera po prezentacji kolekcji na sezon jesienno-zimowy 2015/2016, wylansowała trend na hashtag #bonnetcore. Tag odnosił się do oryginalnych nakryć głów modelek, które nawiązywały do staromodnych czepków wykończonych koronką. Niektóre marki, np. na potrzeby konkursu, tworzą swoje własne hashtagi (np. konkurs marki Ryłko z wykorzystaniem taga #modanapolskie). Aplikacja pozwala na dodanie trzydziestu tagów do jednorazowego wpisu, które powinny opisywać zdjęcie zgodnie z prawdą. Dzięki nim można również szukać postów związanych z marką i wchodzić w interakcję z użytkownikami, poprzez polubienie zdjęcia lub pozostawienie komentarza. Wchodząc w bezpośrednią relację z użytkownikiem marka nawiązuje więź, która przejawia się lojalnością konsumenta. W ten sposób klienci zyskują również poczucie zainteresowania, uznania, a także podziękowania za bezpłatną promocję. Przed udostępnieniem cudzego wpisu na profilu warto wcześniej zapytać o zgodę autora oraz koniecznie podpisać i zaznaczyć źródło jego pochodzenia.

Czytaj dalej…

REKLAMA
REKLAMA

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Tagi

Instagram

REKLAMA
REKLAMA

Newsletter

FASHION BIZNES