#CareerMonday Kim są A-playersi i dlaczego warto ich zatrudnić

449

Ze względu na swoją firmę pragniemy zatrudniać wartościowych ludzi, utalentowanych pracowników, takich, których zatrudnienie przyniesie nam wiele korzyści. Tak, jak w przypadku rozsławionych słów Mirandy Priestly z filmu Diabeł ubiera się u Prady: zawsze zatrudniam ten sam typ dziewczyn: stylowe, smukłe, uwielbiające magazyn. Ale często okazują się one rozczarowujące, tak w życiu nie zawsze trafimy na takiego pracownika, jakim mógłby się wydawać. Znalezienie Asów w swojej branży jest bardzo trudne, ponieważ najlepsi pracownicy nie są długo dostępni na rynku pracy. Po czym więc rozpoznać na rozmowie kwalifikacyjnej, że trafił nam się A-player?

A-player to osoba niezwykle pracowita i ambitna, lubiana oraz szanowana, a przede wszystkim szybko pnąca się po szczeblach kariery. A-player jest osobą inteligentną i nastawioną na sukces. Inteligentni liderzy otaczają się właśnie takimi pracownikami, zdając sobie sprawę, że zatrudnienie pierwszej lepszej osoby może wiele kosztować. Niech nas nie zwiedzie doświadczenie wpisane w CV czy śnieżnobiały uśmiech kandydata, ponieważ dobry pracownik to skupisko różnych cech, a nie tylko osiągnięć wypisanych na papierze. Jakie więc zadawać pytania na rozmowie kwalifikacyjnej, a tym samym rozpoznać, że mamy do czynienia z A-playerem?

Czy kandydat przynajmniej raz dostał awans w poprzedniej pracy?

A-playersi są dobrzy w tym co robią, a dobrzy menedżerowie szybko to dostrzegają, powierzając im bardziej odpowiedzialne zadania i oferując przy tym bardziej wymagające role.

Czy kandydat miał okazję prowadzić duży projekt? Jeśli tak to jak sobie z tym poradził?

Tego typu pracownicy lubią brać na siebie większą odpowiedzialność, ponieważ idzie to w parze z ich rozwojem. Warto o to zapytać, aby zobaczyć czy ich menedżer im ufał na tyle, aby powierzyć im ważny projekt.

Czy kandydat pełnił takie same obowiązki w poprzedniej pracy czy te oferowane przez Twoją firmę są nieco inne?

A-playersi uwielbiają wyzwania. Tego typu pracownicy nie zmieniają pracy tak często jak zmieniają role i obowiązki, ponieważ uczą się przy tym nowych rzeczy, w tym odnajdywania się w różnych sytuacjach.

Czy kandydat potrafi powiedzieć co mu się podoba w Twojej firmie, a co ewentualnie by zmienił?

Dobrze przygotowany kandydat nie tylko zrobi research na temat Twojej firmy, ale postara się zrozumieć i przeanalizować jej strategię. Jeśli niewiele wie o firmie, w której ubiega się o stanowisko jest to dla Ciebie sygnał ostrzegawczy.

Czy kandydat jest pewny siebie nie będąc przy tym zarozumiałym?

Między tymi dwiema cechami istnieje cienka granica. Chcemy zatrudnić osobę wygadaną i komunikatywną, ale nie taką, która ciągle mówi „ja, ja, ja”.

Czy kandydat stawia na ciągły rozwój i jest w stanie to udowodnić?

A-playersi uwielbiają nabywać nowe umiejętności. Zapytaj ich czego się nauczyli w swojej poprzedniej pracy, jakie książki czytają i czego chcą się nauczyć w najbliższym czasie.

Zatrudnienie odpowiedniego pracownika to nie nauka ścisła. Zadawanie odpowiednich pytań jest ważne, jednak warto również zaufać swoim przeczuciom, sprawdzić referencje i zastanowić się czy właśnie ta osoba będzie pasowała do kultury firmy i wartości przez nią wyznawanych, a co najważniejsze czy sprawi, że Twoja firma również będzie się rozwijać.

Autor: Monika Szabelska