#CareerMonday Czym dokładnie zajmuje się Product Manager

953

W ostatnich latach branża odzieżowa w Polsce nabrała rozpędu w rozwoju. Większe firmy na naszym rynku poszerzyły swoją dystrybucję o inne kraje w Europie i na świecie, ale przede wszystkim zwielokrotniły swoje szeregi kadrowe.

W związku z tym na rynku modowym pojawiły się ogromne możliwości rozwoju. Codzienność specjalistów w branży jest pełna wyzwań. Do takich zawodów zapewne należy stanowisko product managera, którego efekt pracy jest bardzo wymierny – to właśnie produkt, który masz na sobie właśnie teraz. Kim jest product manager? Jakie obowiązki wykonuje? Jakie są wymagania w stosunku do kandydatów na to stanowisko? Na te i kilka innych pytań odpowiemy Wam w dzisiejszym artykule.

Choć tytuł product managera w wielu branżach funkcjonuje jako twór zupełnie naturalny, to niewiele osób zdaje sobie sprawę czym, w istocie, taka osoba się zajmuje. W teorii tytuł ten nie pozostawia wątpliwości co do zakresu obowiązków – pracownik odpowiada za stworzenie i sprzedaż produktu. W praktyce jednak oczekiwania pracodawców w trakcie rekrutacji na to stanowisko są skrajnie różne. Dlaczego? Zakres obowiązków interpretowany jest rozmaicie – zależnie od struktury firmy oraz jej specjalizacji. Czym innym zajmuje się product manager w branży FMCG, motoryzacyjnej, a zupełnie czym innym w branży odzieżowej. Specyfika branży często determinuje charakter i tempo codziennej pracy oraz wpływa na to, że pewne procesy i procedury się sprawdzają, a inne zupełnie nie. Zostańmy jednak przy modzie.

Stanowisko product managera (w skrócie PM) w branży odzieżowej bezpośrednio wiąże się z rozwojem oraz zarządzaniem podległą grupą asortymentową.

W zależności od marki i zespołu, może być to zarządzanie wycinkiem kolekcji damskiej/ męskiej, akcesoriami lub obuwiem. Zadaniem PM-a jest dogłębne poznanie swojego asortymentu, nieustanna praca nad jego rozwojem, śledzenie światowych trendów w modzie, planowanie procesu produkcyjnego i kontrola jego wykonania. Niemniej wysiłku wymaga zarządzanie podległymi mu projektantami, kupcami czy technologami odzieży. Na czym polega trudność? Projektanci są artystami, kupcy często mocno stąpają po ziemi, zatem pogodzenie ich wizji czasami można porównać do wspinaczki na Mount Everest.

Product manager rozliczany jest także z tego, czy produkt skierowany do sprzedaży był jak najlepszej jakości.

Wiąże się to z nieustannym poszukiwaniem nowych rozwiązań, nowych materiałów i testowaniem innowacji. Szczególnie istotne i pociągające jest to w odzieży sportowej, która sięga po zaawansowane technologie, mające pomóc w treningach i osiąganiu lepszych wyników, zachowując przy tym maksymalny komfort użytkowania! Skąd zdobyć wiedzę na ten temat? Informacje tego typu pozyskuje się bezpośrednio od dostawców oraz na różnego rodzaju światowych targach branżowych. Ważnym źródłem informacji są także klienci, którzy często chętnie dzielą się swoimi wrażeniami o produkcie i podpowiadają, na co należy zwrócić większą uwagę, a co nie sprawdziło się w trakcie noszenia.

A co z produktem? Gdzie on powstaje?

W swojej codziennej pracy product manager ma kontakt z ludźmi z całego świata – w zależności od tego, gdzie prowadzona jest produkcja, są to przede wszystkim kraje europejskie, Daleki Wschód czy Stany Zjednoczone. Różnice kulturowe, które w związku z tym występują, stanowią bardzo ważny element nie tylko w codziennej komunikacji, ale przede wszystkim w negocjacjach biznesowych. Lubisz podróżować? Świetnie! Ulokowanie produkcji w różnych częściach świata wiąże się z koniecznością podróżowania do szwalni i fabryk – jest to niewątpliwa okazja do sprawdzenia, czy proces produkcji przebiega zgodnie z planem, ale także, a może przede wszystkim, do nawiązania bliższych relacji z kontrahentami. Nie tylko owocuje to później przy ustalaniu warunków przyszłej współpracy, ale także wzbogaca o kolejne poznane państwa, miasta czy kultury.

To jeszcze nie koniec! Poza pracą nad stworzeniem produktu, PM ma za zadanie także wsparcie jego sprzedaży. Dzieje się to we współpracy z działem marketingu, działem handlowym, alokacji czy działem VM. To spora część zadań product managera, który nie tylko pomaga opracować kolejną kampanię, ale także przy okazji zbiera informacje z rynku i inspiruje się na kolejne sezony.

Praca na tym stanowisku jest bardzo wymagająca – łączy w sobie elementy z różnych specjalizacji. Z jednej strony osoba pracująca na stanowisku PM-a musi być pełna kreatywności, odwagi i pasji, żeby powstały produkt był modny, ale z drugiej strony konieczne są kompetencje analityczne, które sprawią, że w efekcie końcowym wyniki sprzedażowe oraz cele marżowe zostaną zrealizowane. Nie można także zapominać o jednym z najważniejszych aspektów – współpracy z innymi ludźmi. Product manager nie pracuje w pojedynkę – na sukces kolekcji pracuje cały zespół, dlatego od kandydatów na te stanowiska wymaga się rozwiniętych umiejętności komunikacji i współpracy, ale także zarządzania podległym zespołem.

Dobrym product managerem może być osoba, która posiada naturalność, ciekawość, chętnie wzbogaca swoją wiedzę, umie słuchać, ale i doradzić zespołowi, co należałoby poprawić i ulepszyć. Jeśli czujesz, że ta praca może być dla Ciebie to mamy kilka propozycji.

W chwili obecnej w Polsce trwają poszukiwania product managerów do kilku dużych firm odzieżowych. Szuka m.in. OTCF S.A. – właściciel m.in. marki 4F, która od lat z sukcesem łączy sport z modą, tworząc kolekcje m.in. dla Komitetów Olimpijskich Polski, Łotwy czy Serbii.